Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvenning, Line
dc.date.accessioned2014-05-13T07:19:29Z
dc.date.available2014-05-13T07:19:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/194880
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agdernb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en komparativ studie av lærebøker og deres introduksjon av algebra. Det største fokuset i masteroppgaven ligger på lærebøkenes arbeidsoppgaver, og på sammenhengen mellom deres utforming og elevers forståelse. I teorien har jeg fokusert på det semantiske og syntaktiske aspektet, ulike former for resonering og på relasjonell og instrumentell forståelse. Jeg har følgende tre forskningsspørsmål: - I hvilken grad bidrar lærebøkenes arbeidsoppgaver til å øke elevers relasjonsforståelse? - Hvordan er de ulike lærebøkene organisert med hensyn til oppgaver? - Hvilket fokus har de ulike lærerveiledningene på algebra? For å finne ut av dette har jeg tatt for meg fire lærebøker fra 8.-trinn, og en fra 9.-trinn som alle innfører algebra for første gang. Her har jeg valgt å se på kapitelet om algebra og analysere oppgavene i lærebøkene. Oppgavene analyserte jeg med hjelp av en analysemodell hentet fra Stein at al (2009). Denne modellen deler oppgavene inn i fire ulike klasser etter hvor kognitivt krevende de er. Resultatene fra modellen har jeg analysert i sammenheng med teorien og har kommet frem til følgende hovedfunn. I lærebøkene jeg analyserte hadde algebrakapitlene en tydelig større andel av oppgaver tilhørende det syntaktiske aspektet enn det semantiske. Denne oppgavefordelingen fører til en større trening på symbolmanipulasjon og prosedyrer enn på forståelse av begreper og underliggende prinsipper. Resultatene viser også at problemløsningsoppgavene, som hovedsakelig tilhører det semantiske aspektet, utgjorde en svært liten del av algebrakapitelenes totale oppgavemengde. Kun en av de fem lærebøkene hadde problemløsningsoppgaver plassert lett tilgjengelig sammen med andre oppgaver i gjennomgangen av emnet. Tre av de fem lærebøkene hadde oppgavene plassert på høyeste nivå i differensieringen eller på egne sider for kreative eller utfordrende oppgaver. Den siste læreboka inneholdt ikke en eneste problemløsningsoppgave. Fire av lærerveiledningene hadde et sterkt fokus på overgangen mellom aritmetikk og algebra, her var forståelse av begrepet variabler svært sentralt. Likevel var det bare to av lærerveiledningene med dette fokuset som hadde flere oppgaver med det semantiske aspektet til å støtte innunder sine forklaringer og eksempler i læreboka. De to andre lærebøkene hadde derimot en overvekt av oppgaver som kun inneholdt det syntaktiske aspektet rundt sine forklaringer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agdernb_NO
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410::Algebra/algebraisk analyse: 414nb_NO
dc.subject.classificationMA 502
dc.titleAlgebra i lærebøker 8. trinn : en komparativ studie av lærebøkers introduksjon til algebranb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber104 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel