Konsertens dialog : samspill mellom musikere og publikum på konsert
Abstract
Fokuset for denne oppgavens undersøkelser er samspillet mellom musikere og publikum på
konsert – det jeg har kalt et dialogisk samspill. Med utgangspunkt i konsertpraksisen til to
band; det britiske pop/rock-bandet Coldplay og det lokale prog metal-bandet Rendezvous
Point fra Kristiansand, har jeg forsøkt å besvare problemstillingen: Hva preger dialogiske
samspill mellom musikere og publikum på konsert?
Gjennom mine undersøkelser og analyser viser jeg at disse samspillene preges av ulike former
for henvendthet (Böhnisch, 2010), samtidig som jeg også viser hvordan deltagerstrategier og
lyttestrategier (Valberg, 2011) preger de dialogiske samspillene. Mine undersøkelser og
analyser har fokus på det performative – kroppens rolle – i dialogiske samspill, og derfor har
blant andre Rolf Inge Godøy og Marc Leman (2010) sin forskning rundt musical gestures
vært relevant. Nyere forskning innen relasjonspsykologi fra aktører som blant andre Daniel N.
Stern (1985, 2007) og Stein Bråten (1992, 1998a,1998b) løftes også fram i oppgaven.
Til slutt skal det også belyses at mitt datamateriale består blant annet av videoopptak og
intervju, og metodologiske spørsmål som berører bruken av et slikt materiale blir belyst i
oppgaven. I min analyse av Coldplay har jeg tatt utgangspunkt i deres fremførelse av Viva la
Vida fra deres konsert under Rock in Rio 2011 (hentet fra YouTube), mens min analyse av
Rendezvous Point er basert på egne videoopptak av en konsert bandet hadde på Kick Scene i
Kristiansand 2012
Description
Masteroppgave i kunstfag- Universitetet i Agder 2013