Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEskedal, Øyvind
dc.date.accessioned2013-10-01T08:23:15Z
dc.date.available2013-10-01T08:23:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139432
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetetet i Agder, 2013no_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven besvarer hvordan fire eksperter på strategisk bruk av sosiale medier og fire norske virksomheter ser på effektene av å implementere sosiale medier i rekrutteringsprosesser. Målet med oppgaven er å belyse effektene som kan oppnås når man rekrutterer med sosiale medier. Oppgaven tar utgangspunkt i to endringer i samfunnet. For det første det som skjer med rekrutteringsprosessene når arbeidsledigheten blir lav, og det blir mangel på kompetente mennesker i mange bransjer. For det andre hvordan inntoget av de sosiale mediene har endret hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan kandidater forventer at virksomheter skal kommunisere med dem. Relevant teori om rekruttering, sosiale medier og rekruttering med sosiale medier gir et teoretisk bakteppe for å forstå oppgavens tema. Respondentene i oppgaven er sosiale medier-ekspertene Cecilie Staude, Alf Tore Meling, Thomas Moen og Even Sandvold Roland, og representanter for virksomhetene Kværner, Head Energy, Stavanger Universitetssykehus og Itera. Ved hjelp av dybdeintervjuer og analyse presenteres og sammenlignes synene de to gruppene har på effektene av rekruttering med sosiale medier. Funnene viser at gruppene er enige om at bruk av sosiale medier i rekruttering fører til at virksomheter får formidlet et bedre og riktigere bilde av arbeidsplassen, får tilgang til flere kandidater, bedre tilgang til passive kandidater, økt tilgang til kandidater i de ansattes nettverk, bedre muligheter til målrettet rekrutteringskommunikasjon, mer kostnadseffektiv rekruttering og økt trafikk til rekrutteringsnettsteder. Det er motstridende syn på hvorvidt rekruttering med sosiale medier gir økt dialog med potensielle kandidater og bedre innsikt i virksomheters employer image, da virksomhetene ikke ser disse effektene. Oppgaven er et tidlig forskningsbidrag innen et emne som er lite utforsket, men som har stor betydning for norske virksomheter.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.titleRekruttering med sosiale medier : fire eksperter på sosiale medier og fire norske virksomheters syn på effektene ved bruk av sosiale medier i rekrutteringno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.source.pagenumber66 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel