Rekruttering med sosiale medier : fire eksperter på sosiale medier og fire norske virksomheters syn på effektene ved bruk av sosiale medier i rekruttering
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139432Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven besvarer hvordan fire eksperter på strategisk bruk av sosiale medier
og fire norske virksomheter ser på effektene av å implementere sosiale medier i
rekrutteringsprosesser. Målet med oppgaven er å belyse effektene som kan oppnås når man
rekrutterer med sosiale medier.
Oppgaven tar utgangspunkt i to endringer i samfunnet. For det første det som skjer med
rekrutteringsprosessene når arbeidsledigheten blir lav, og det blir mangel på kompetente
mennesker i mange bransjer. For det andre hvordan inntoget av de sosiale mediene har endret
hvordan vi kommuniserer med hverandre og hvordan kandidater forventer at virksomheter
skal kommunisere med dem. Relevant teori om rekruttering, sosiale medier og rekruttering
med sosiale medier gir et teoretisk bakteppe for å forstå oppgavens tema.
Respondentene i oppgaven er sosiale medier-ekspertene Cecilie Staude, Alf Tore Meling,
Thomas Moen og Even Sandvold Roland, og representanter for virksomhetene Kværner,
Head Energy, Stavanger Universitetssykehus og Itera. Ved hjelp av dybdeintervjuer og
analyse presenteres og sammenlignes synene de to gruppene har på effektene av rekruttering med sosiale medier.
Funnene viser at gruppene er enige om at bruk av sosiale medier i rekruttering fører til at
virksomheter får formidlet et bedre og riktigere bilde av arbeidsplassen, får tilgang til flere
kandidater, bedre tilgang til passive kandidater, økt tilgang til kandidater i de ansattes
nettverk, bedre muligheter til målrettet rekrutteringskommunikasjon, mer kostnadseffektiv
rekruttering og økt trafikk til rekrutteringsnettsteder. Det er motstridende syn på hvorvidt
rekruttering med sosiale medier gir økt dialog med potensielle kandidater og bedre innsikt i
virksomheters employer image, da virksomhetene ikke ser disse effektene.
Oppgaven er et tidlig forskningsbidrag innen et emne som er lite utforsket, men som har stor
betydning for norske virksomheter.
Beskrivelse
Masteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetetet i Agder, 2013