dc.contributor.author | Eikeland, Sissel | |
dc.date.accessioned | 2013-10-01T08:04:49Z | |
dc.date.available | 2013-10-01T08:04:49Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139430 | |
dc.description | Masteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Folks medievaner og forventing til statlige etater er annerledes i dag enn for bare noen få år
siden. I dagens samfunn skaper et sterkt mediepress økende fokus på offentlige virksomheters
omdømme og legitimitet. Dette innebærer at offentlige virksomheter i større grad må være
proaktive og påvirke omgivelsenes oppfatninger i en positiv retning.
Denne oppgaven er en casestudie av en offentlig etat; Statens vegvesen. En
omdømmeundersøkelse gjennomført sommerhalvåret 2012 viser at etaten har et svakt
omdømme, med potensiale til forbedring. I tillegg sliter enkelte fagområder innen etaten med
rekruttering. Gjennom en dokumentanalyse av omdømmeundersøkelsen og etatens
kommunikasjonsstrategi, samt seks dybdeintervjuer, bidrar denne studien til å besvare
spørsmålet i problemstillingen: Hvordan kan arbeid med omdømmebygging gjøre en offentlig
etat som Statens vegvesen mer attraktiv arbeidsplass?
I studien drøfter jeg hvordan Statens vegvesen Regions sør kan tette gapet mellom ønsket
omdømme som er beskrevet i kommunikasjonsstrategien og faktisk omdømme som er
avdekket i omdømmeundersøkelsen. Dette gjør jeg ved hjelp av dybdeintervjuer av sentrale
personer i organisasjonen. Studien konkluderer med fire konkrete svar på problemstillingen:
Være åpen og transparent
Være tydelig og konsekvent
Være synlig og aktiv i samfunnsdebatten
Formidle og vedlikeholde et godt arbeidsmiljø
For å begrense studiens omfang, har jeg konsentrert med om Statens vegvesen Region sør.
Studien bidrar til å kaste lys over hvordan det arbeides med omdømme ved en offentlig etats
regionkontor. Det er også grunn til å tro at det er mulig å trekke ut enkelte generelle
konklusjoner som kan gjelde for andre regioner innenfor Statens vegvesen. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | KOM 500 | |
dc.title | "Folkets tjener" : en studie av Statens vegvesen Region Sørs evne til omdømmebygging for å bli en mer attraktiv arbeidsplass | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 94 s. | no_NO |