Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlaten, Tom
dc.date.accessioned2007-09-25T10:21:32Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139353
dc.descriptionMasteroppgave i Nordisk språk og litteratur 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansanden
dc.description.abstractDenne hovedfagsavhandlinga ser på meiningsskaping i de to KRL-lærebøkene for ungdomstrinnet Midt i vår tid og Under samme himmel 8. Avhandlingas teoretiske basis er sosialsemiotikken. Meiningsskapinga i verbalteksten har blitt analysert med utgangspunkt i Hallidays systemisk funksjonelle lingvistikk. Kress og van Leeuwens videreføring av den systemisk funksjonelle lingvistikken til en visuell grammatikk ligger til grunn for de visuelle analysene. Både den verbale og den visuelle analysen tok utgangspunkt i meiningskapingas tre integrerte metafunksjoner. Analysene av verbaltekstene viste gjennomgående liten bruk av modalitet i begge lærebøkene, noe som skapte et saklig og nøytralt inntrykk av verbaltekstene, men skjulte samtidig taleren. De narrative og informative tekstene ble realisert gjennom ulike prosesstyper. Narrativene hadde mest materielle prosesser, mens de informative var dominert av relasjonelle. Verbaltekstene hadde overveiende tydelig kohesjon og relativt korte perioder. De visuelle analysene avdekka at det var lite nærhet og kontakt mellom deltakerne i illustrasjonene og leserne. Illustrasjonene bestod i hovedsak av konseptuelle strukturer. Dette innebar at illustrasjonenes funksjon var å klassifisere og organisere deltakerne. Under samme himmel hadde et fastlagt og integrerende visuelt oppsett, mens Midt i vår tid viste større variasjon og kunne virke mer fragmentert. Det faktum at lærebøkene er skrevet ut fra ulike fagplaner viste seg i ulikt omfang og i et noe enklere verbalt og visuelt innhold i Under samme himmel. Den multimodale sammenligninga viste at illustrasjonenes konseptuelle strukturer stod godt til de informative verbaltekstene, men at de dermed ikke samsvarte like godt til narrativene. Kohesjonen mellom illustrasjoner og verbaltekst kunne ikke vært tydeligere, særlig i Midt i vår tid. Det nøytrale og distanserte intrykket både verbalt og visuelt i de to lærebøkene var forventa av sjangeren, men en kunne venta at KRL-fagets særtrekk ville vært mer framtredende.en
dc.format.extent34439911 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.publisherAgder University College
dc.subjectNorsk språk
dc.subjectTekstlingvistikk
dc.subjectLærebok
dc.subject.classificationNO500
dc.titleMidt under vår himmel : systemisk funksjonell analyse av meiningsskaping i to KRL-lærebøkeren
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 0::Litteraturvitenskapelige fag: 40::Allmenn litteraturvitenskap: 41
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 0::Litteraturvitenskapelige fag: 40::Nordisk litteratur: 42


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel