Browsing Department of Nordic and Media Studies by Title
Now showing items 701-720 of 931
-
Qatars VM i sportsvasking
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å si noe om hvordan Qatars omdømme konstrueres og internasjonale relasjoner påvirkes gjennom kommunikasjon på bakgrunn av arrangeringen av fotball-VM 2022. Oppgaven er en kritisk diskursanalyse, ... -
Radikalisering som undervisningstematikk i samfunnsfag på ungdomstrinnet - Utprøving og evaluering av et undervisningsopplegg fra Dembra
(Master thesis, 2022)I regjeringens handlingsplan fra 2014 ble Utdanningsdirektoratet gitt i oppdrag å utvikle læringsressurser om radikalisering og voldelig ekstremisme til bruk i ungdomsskole og videregående opplæring. Som et ledd i satsingen ... -
Reacting to the Past and student motivation
(Master thesis, 2022)This thesis investigates how Reacting to the Past (Reacting) affect student motivation in an English as a Foreign Language classroom (EFL classroom) in Norway. For the intervention I have collaborated with three fellow ... -
Reacting to the Past and Willingness to Communicate
(Master thesis, 2022)This thesis investigates how the American immersion pedagogy Reacting to the Past (Reacting) affects students who are normally not willing to communicate (WTC). An English as a foreign language (EFL) classroom includes ... -
Rekruttering med sosiale medier : fire eksperter på sosiale medier og fire norske virksomheters syn på effektene ved bruk av sosiale medier i rekruttering
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven besvarer hvordan fire eksperter på strategisk bruk av sosiale medier og fire norske virksomheter ser på effektene av å implementere sosiale medier i rekrutteringsprosesser. Målet med oppgaven er å ... -
Reparasjonssekvenser i tolkede samtaler
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien utforsker reparasjonssekvenser i skjermtolkede sykehussamtaler, altså tilfeller der helsepersonell og pasient ikke snakker samme språk, og tolkingen foregår via videoteknologi. Artikkelen tar opp tilfeller ... -
Reporting in Conflict Zones in Pakistan: Risks and Challenges for Fixers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)As a backbone of reporting in war and conflicts, fixers offer essential assistance to the foreign correspondent in conflict zones, also in Pakistan. With valuable local knowledge and contacts, fixers can arrange travel to ... -
Representasjoner i matematikk En kvalitativ studie om elevers arbeid med semiotiske representasjoner i geometri på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven har vært semiotiske representasjoner innenfor temaet geometri og analog programmering. Representasjon og kommunikasjon er et av kjerneelementene i den nye læreplanen for matematikk 1. – ... -
Representasjonsformer i undervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ studie som undersøker hvilke sentrale aspekter som fremtrer i planlegging, gjennomføring og forbedring av et undervisningsopplegg ved bruk av ulike representasjonsformer, og hvordan elever ... -
Representasjonsformer i undervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ studie som undersøker hvilke sentrale aspekter som fremtrer i planlegging, gjennomføring og forbedring av et undervisningsopplegg ved bruk av ulike representasjonsformer, og hvordan elever ... -
Resonnering i DragonBox Skole
(Master thesis, 2024)I studien vår gjennomfører vi en læreverksanalyse med fokus på forekomsten av resonnering i læreverket DragonBox Skole. Målet er å se på hvordan resonnering kommer frem i læreverket, både i lærerveiledningen og i oppgaver. ... -
Resonnering i DragonBox Skole
(Master thesis, 2024)I studien vår gjennomfører vi en læreverksanalyse med fokus på forekomsten av resonnering i læreverket DragonBox Skole. Målet er å se på hvordan resonnering kommer frem i læreverket, både i lærerveiledningen og i oppgaver. ... -
Retoriske vilkår i tv-aksjonen 2012 : en komparativ tekstanalyse av to innslag i tv-aksjonen med fokus på retoriske vilkår i disse innslagene
(Master thesis, 2013)Tv-aksjonen består av en rekke ulike innslag med forholdvis forskjellig innhold og karakter. For denne avhandlingen var det særlig innslagene som viser lidelse og underholdningsinnslag som var interessante å se nærmere på. ... -
Rette ord til rett tid : en retorisk analyse av Jens Stoltenbergs taler etter terrortragedien i Oslo og på Utøya 22. juli 2011
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven analyseres de tre første talene som Jens Stoltenberg holdt etter terrortragedien 22. juli 2011. Det faglige temaet for oppgaven er retorikk som målrettet kommunikasjon. Jeg undersøker hva som gjorde ... -
Role Play in the Norwegian EFL Classroom: Adapting a Reacting to the Past Game to the Norwegian 10th Grade Classroom in Accordance with the Subject Renewal 2020
(Master thesis, 2022)This thesis is a study of the American immersion pedagogy Reacting to the Past (RTTP) and how this pedagogy can be used in the Norwegian EFL classroom in lower secondary school. RTTP is a series of role playing games ... -
Role Play in the Norwegian EFL Classroom: Adapting a Reacting to the Past Game to the Norwegian 10th Grade Classroom in Accordance with the Subject Renewal 2020
(Master thesis, 2022)This thesis is a study of the American immersion pedagogy Reacting to the Past (RTTP) and how this pedagogy can be used in the Norwegian EFL classroom in lower secondary school. RTTP is a series of role playing games ... -
Sagas for Sustainability? Commons, Conflict and Cooperation in the Sagas of Icelanders
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
(Sam)arbeid for sosial inkludering: En kvalitativ studie om samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien er å utvikle kunnskap om det tverrfaglige samarbeidet mellom barnehagelærere og spesialpedagoger med sosial inkludering av barn med særlige behov i barnehagen. Betydningen av sosial inkludering begrunnes ... -
Samarbeid i praksis: En kvalitativ studie om samarbeid mellom lærere og spesialpedagoger rundt tilpasset opplæring og spesialundervisning.
(Master thesis, 2024)Den norske skolen har gjennomgått store endringer de siste hundre årene, og er i dag preget av et mangfold av elever med ulike behov og forutsetninger (Säljö, 2020). For å møte og ivareta mangfoldet trengs en kompleks ... -
Samarbeid mellom skole og avlastningshjem rundt alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er knyttet til det spesialpedagogiske feltet og forsøker å få en innsikt i opplevelsen av ansatte i skole og i avlastningshjem om fenomenet samarbeid rundt barn som har behov for Alternativ og supplerende ...