Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 221-240 av 403
-
Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen drøfter resultater fra en kombinasjonsstudie (mixed methods design) som undersøker hvorvidt Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) bidrar til forbedret praksis for kunnskapsdeling i et utvalg involverte ... -
Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Forskning på læreres profesjonskunnskap viser til at lærere bruker kunnskapsformer fra forskjellige fagområder i sin undervisning. Hvilke kunnskapsformer som inngår i kroppsøvingslærerens profesjonskunnskap, er imidlertid ... -
Kunsten å balansere : et studie av jenter i klasserommet
(Master thesis, 2009) -
The lamination machine and laminating as thing-power in early childhood pedagogical practice
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How can kindergartens create good conditions for flow experiences in dramatic play? This essay is based on fieldwork as a part of the master’s project When fiction meets the institution (Nordbø, 2021). The background is ... -
Lärarstudenter som aktörer i interaktiv observation och handledning En studie om digitala redskap i VFU-handledning på övningsskolor
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Learning activities in bachelor nursing education to learn pre-and postoperative nursing care-A scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this scoping review was to systematically map and summarise the existing literature on learning activities in pre- and postoperative nursing care for undergraduate nursing students. The Preferred Reporting Items ... -
Learning through Listening and Responding: Probing the Potential and Limits of Dialogue in Local and Online Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores an age-old form of dialogical learning, havruta, which has been employed by Jews throughout the centuries to study the Torah and the Talmud, and evaluates the experiment of extending havruta from a ... -
Like barn leker best? Likhetens flertydighet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Nordisk barnehagetradisjon beskrives gjerne som egalitær, preget av sosiopolitiske ambisjoner om å redusere ulikhet mellom samfunnsgrupper (Bendixsen et al., 2018). Artikkelen drøfter flerkulturelle barns vilkår for ... -
The Limit Notion at Three Educational Levels in Three Countries
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper documents how the limit concept is treated in high school, at a university and in teacher education in England, France and Sweden. To this end we make use of vignettes, data-grounded accounts of the situation ... -
'Litt forskjell på hvordan folk tar ansvar, da': Veier til voksenhet i en pedagogisk kontekst
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Utvikling og vekst er forankret i samspill mellom individ og omgivelser. Overganger mellom ulike pedagogiske kontekster, slik som overgangen fra ungdomsskole til videregående, åpner for nye muligheter for elevers utvikling ... -
Livskvalitet blant minoritetskvinner i Norge : Hvordan opplever minoritetskvinner i det norske samfunnet livskvalitet i lys av tilhørighet og sosial identitet
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et resultat av en interesse for minoritetskvinner i Norge og deres muligheter eller utfordringer i det norske samfunnet. I løpet av de siste årene har det kommet flere nasjonaliteter til Norge. Dette ... -
Lower secondary school pupils’ written descriptions of their experiences with bullying and the tendency to seek help
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Lærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skole
(Master thesis, 2011)IKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, ... -
Lærernes oppfatning av innagerende og utagerende atferdsvansker blant jenter : en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)I dagens skole er det mange elever som strever med atferdsvansker og AD/HD problematikk. Lærerens jobb består blant annet av å hjelpe disse elevene på en best mulig måte. Nyere forskning antyder at jenter er en undervurdert ... -
Lærernes vurdering - et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende?
(Master thesis, 2012)Lærernes vurdering – et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende? er en kvalitativ studie av tre lærere om deres erfaring med vurdering av egen praksis. Jeg forstår lærernes vurdering av egen praksis som en ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)A well-known challenge in vocational education and training (VET) programmes is the lack of coherence between school-based and workplace learning. The Norwegian VET model consists of two years of upper secondary education ...