Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 180-199 av 421
-
"Hun mestrer en ting, og da påvirker det alt annet" : en kvalitativ studie av opplevelser og erfaringer med bruk av dyreassisterte intervensjoner i forhold til barn og unge med spesielle behov
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven tar for seg bruk av dyreassisterte intervensjoner som tiltak for barn og unge med spesielle behov. Studien har sett på hvordan ungdommer og deres foreldre/foresatte opplevde å delta i et prosjekt med ... -
Hva er det med ledelsen på Bydal videregående skole?
(Master thesis, 2021) -
Hva er sjenanse og hvordan kan sjenanse påvirke skoleprestasjoner?
(Master thesis, 2009)I denne litteraturstudien ønsker jeg å fokusere på fenomenet sjenanse og hvordan sjenanse eventuelt kan påvirke skoleprestasjoner. Sjenanse er en velkjent plage, men når det blir for mye av den kan det gi store problemer ... -
"Hva mener dere med likestilling, da?" : overføring av kunnskap om likestilling mellom kjønn i spenningsfeltet mellom ord og handling
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Dette kapitlet er et bidrag i debatten om hvordan lærerutdanningsinstitusjoner kan tilrettelegge for opplæring i likestillingsspørsmål. Vi har gjennom et prosjekt fulgt tre studenter som har prøvd ut de likestillingsverktøyene ... -
Hva står på planen i dag? : Et etnografisk arbeid om barnehagelærerens bruk av styringsdokumenter i planlegging og gjennomføring av aktiviteter i barnehagen
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse styringsdokumentenes rolle i planlegging og gjennomføring av aktiviteter i barnehagen. Bakgrunnen for undersøkelsen er debatten om økt læringstrykk, som har foregått i kjølvannet ... -
Hvilke faktorer påvirker avgangselever ved videregående skoler sin intensjon om å søke, eller ikke søke, på barnehagelærerutdanning? : En kvantitativ spørreundersøkelse basert på Teorien om planlagt atferd
(Master thesis, 2017)Despite the fact that the kindergarten teacher education is a university course that has grown in the number of applicants in the recent years, there is still a need for more educated kindergarten teachers. The topic that ... -
Hvilke sammenligninger finnes det i skolen og i barnevernsintuisjoner rundt ungdommer i henhold til radikalisering og forebygging.
(Master thesis, 2023)I denne studien har fokuset vært på radikalisering og forebygging i både skolen og barnevernsinstitusjoner. Bakgrunnen for valg av tema kommer av medias dekning av radikalisering av ungdommer og hvordan en slik ... -
"Hvis et barn er sint, så har det på en måte rett til å være det" : om barnehagens relasjonsarbeid og barns selvutvikling
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en del av «Forskningsbasert læringsmiljø i Kristiansand kommune» (FLIK) som er et kommuneomfattende forskningsprosjekt hvor alle skoler og barnehager i Kristiansand kommune deltar. Det ble her uttrykt ... -
Hvordan opplever kontaktlærerne på småtrinnet at kartleggingsprøver innvirker på deres lærerprofesjonalitet?
(Master thesis, 2024)I løpet av de siste årene har det blitt et større fokus på lærerens rolle og profesjonalitet som følge av norske elevers gjennomsnittlige resultater på prøver. Dette har medført større politisk interesse for skolens ... -
‘I finally understand my mistakes’–the benefits of screencast feedback
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores the impact of screencast feedback on maths tests for junior and high school students. While prior research emphasises the influence of feedback on learning, its effectiveness varies with type and delivery. ... -
Identifisering av dysleksi hos personer som har et annet morsmål enn norsk : En gjennomgang av skandinavisk forskningslitteratur
(Master thesis, 2019)Formål:Formålet med denne studien er å belyse hva tidligere forskningi Skandinavia,frembringer av kunnskap omidentifisering av dysleksi på et andrespråk. Deretter har målet vært å undersøke hvorvidt denne forskningen kan ... -
Identifisering og ivaretaking av begavede elever i grunnskolen : en kvalitativ studie av læreres synspunkter og oppfatninger knyttet til begavede elever, med særlig fokus på identifisering og ivaretaking av denne elevgruppen
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å belyse læreres assosiasjoner til begavede elever, og samtidig undersøke hvordan lærerne identifiserer og ivaretar disse elevene i grunnskolen. Studien tar sikte på å kartlegge 1) hva lærerne ... -
In-Service Teachers’ Perception of the Usefulness of Analyzing their Lower Secondary Students’ Written Argumentation
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study investigates how in-service teachers perceive analyzing their own lower secondary students’ written argumentation as useful. The participants were lower secondary school teachers enrolled in a university mathematics ... -
Informal use of social media in higher education: A case study of Facebook-groups
(Journal article, 2017)Recent research in Norway reveals significant differences between how students and educators in higher education report using social media in the context of university activities. Students seem to use such media at their ... -
Inkluderende kunst og håndverk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisning
(Master thesis, 2021)Formål: Gjennom å belyse rammene rundt sårbare elever sitt møte med kunst og håndverksfaget, er formålet med denne masteroppgaven å undersøke hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisningen, ... -
Et inkluderende miljø i en flerkulturell klasse : et fokus på lærerens ansvar og oppgaver
(Master thesis, 2013)A theoretical essay that aims to focus on the teacher's responsibilities and tasks in accordance to inclusion in a multicultural classroom, using the texts of John Dewey and Theodor Adorno. It is argued in this paper that ...