Blar i Faculty of Humanities and Education på forfatter "Reid, David Alexander"
-
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
Berdal, Sondre; Børresen, Jon Martin (Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
Børresen, Jon Martin; Berdal, Sonder (Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Elevers forståelse av sammenhenger mellom størrelser i modelleringsaktiviter på 6. trinn
Jakobsen, Casper Vaksdal; Indrebø, Sondre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn resonnere med størrelser i modelleringssituasjoner. Vår kasus har bestått av en gruppe på fire elever (to gutter og to jenter). Det er et kjent ... -
Elevers forståelse av sammenhenger mellom størrelser i modelleringsaktiviteter på 6. trinn
Jakobsen, Casper Vaksdal; Indrebø, Sondre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn resonnere med størrelser i modelleringssituasjoner. Vår kasus har bestått av en gruppe på fire elever (to gutter og to jenter). Det er et kjent ... -
Kjerneelementet Resonnering og argumentasjon i lærerveiledninger
Gjerløw, Helene; Rørvik, Oda Torsdatter (Master thesis, 2023)Med innføringen av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020, ble viktige kompetanser i matematikkfaget listet opp ved hjelp av kjerneelementene. Disse gir lærerne tydelige retningslinjer for hva som skal gjennomsyre faget ... -
Kjerneelementet Resonnering og argumentasjon i lærerveiledninger
Gjerløw, Helene; Rørvik, Oda Torsdatter (Master thesis, 2023)Med innføringen av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020, ble viktige kompetanser i matematikkfaget listet opp ved hjelp av kjerneelementene. Disse gir lærerne tydelige retningslinjer for hva som skal gjennomsyre faget ... -
Løse likninger med ulike representasjoner
Glendrange, Pål (Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen handler om løsning av likninger ved ulike representasjoner. Hensikten med studien er å undersøke hvordan algebraisk tenkning utvikles gjennom arbeid med likningsløsning som blir gradvis representert ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algbera
Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algebra
Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8. trinn
Galteland, Birgitte; Sandvand, Maria (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8.trinn
Galteland, Birgitte; Sandvand, Maria (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
Mørck, Magne Karsten; Sjøen, John Arild (Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
Sjøen, John Arild; Mørck, Magne Karsten (Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Opportunities for reasoning and argumentation: Norwegian mathematics textbooks for grades 5-7
Pettersen, Rebekka (Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2019a; 2019b) states that reasoning and argumentation shall permeate the entire mathematics education, and as one of six core elements in the curriculum it is among the most important contents in ...