Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 1092-1111 av 1755
-
Modulation in alpha band activity reflects syntax composition: an MEG study of minimal syntactic binding
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Successful sentence comprehension requires the binding, or composition, of multiple words into larger structures to establish meaning. Using magnetoencephalography, we investigated the neural mechanisms involved in binding ... -
Moments of Goodness: An Analysis of Ethical and Educational Dimensions of the Terror Attack on Utøya, Norway (July 22, 2011)
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The analysis is based on some moral experiences taking place during a terrorist attack on the Norwegian Labor Party’s youth camp on the island of Utøya (outside of Oslo) July 22, 2011, where 69 young people were killed and ... -
Moral involvement or religious scepticism? Local Christian publications on asylum seekers
(Chapter; Peer reviewed, 2018) -
Moralsk ansvar for handlinger til autonome våpensystemer
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Spørsmålet om hvem som bør holdes ansvarlig for handlingene til autonom teknologi er blitt aktualisert de siste tiårene. Utvikling innenfor kunstig intelligens har ført til mer kapable roboter som kan utføre kompliserte ... -
More Dubious Dead Sea Scrolls : Four Pre-2002 Fragments in the Schøyen Collection
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Morgan Kane: A Nordic Western
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2018) -
Morphogenetic approaches to religion : understanding religion from the perspective of Margaret Archer
(Master thesis, 2010)The general theory and methodology offered by Margaret Archer under the name of “the morphogenetic approach” represents the major developments within critical realist social theory. Archer combines the critical realist ... -
Morphology-based explanation of modal auxiliary syntax in present-day English
(Journal article, 2012) -
Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.
(Chapter, 2021)Psykologiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner forstår begrepet fordom ulikt, noe som får betydning for hvilke handlinger som blir foreslått for å motarbeide fordommer. Vi argumenterer for at fordommer ... -
Motivasjon i lærlingtiden
(Master thesis, 2022)Dette studie har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan minoritetsspråklige lærlinger opplever egen motivasjon i lærlingtiden i lys av selvbestemmelsesteori. Studien inneholder opplevelser, erfaringer og ... -
Motiverte vinnere og demotiverte tapere: En kvasieksperimentell studie på konkurranse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien var å undersøke hvordan de to motstridende konkurransetilnærmingene competition og decompetition, og utfallet av konkurranse påvirket elevenes motivasjon. Opplevelsen av motivasjon ble målt etter ... -
Motiverte vinnere og demotiverte tapere: En kvasieksperimentell studie på konkurranse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien var å undersøke hvordan de to motstridende konkurransetilnærmingene competition og decompetition, og utfallet av konkurranse påvirket elevenes motivasjon. Opplevelsen av motivasjon ble målt etter ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
(Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Muligheter og begrensninger i det flerspråklige klasserommet
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes undervisningspraksisen til et utvalg norsklærere i begynneropplæringen i forbindelse med flerspråklighet, med særlig fokus på norsk som andrespråk. Jeg ville høre læreres tanker og ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av gamification som et verktøy for å oppnå større mangfold og bredere inkludering i IKT-bransjen
(Master thesis, 2022)Vi lever i en tid der IKT-bransjen og utvikling av IKT-løsninger spille en viktig rolle, både i å skape, men også løse ulike samfunnsutfordringer. En sentral utfordring tilknyttet disse aspektene er imidlertid at kjønnsbalansen ... -
Multi Smart Øving i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk, hvor jeg prøver å finne ut hvordan Multi Smart Øving (MSØ) fungerer i matematikkundervisningen. Jeg har stilt to forskningsspørsmål; 1) Hvordan motiveres elevene til å jobbe ... -
Multimodal retorikk på bedriftsnettsider
(Master thesis, 2010) -
Multimodalitet i dagens KRLE3-lærebøker : En lærebokanalyse av KRLE-lærebøkers sammensatte tekster om buddhismen og elevers kognitive og kulturelle forståelse
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven har hatt som mål å kartlegge KRLE-læreverk som finnes på markedet i dag og deres bruk av multimodalitet for å presentere buddhismen og utvalgte læremål fra buddhismen. Jeg har også analysert og ...