Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 1672-1691 av 1767
-
Valgfrie språkformer i nynorsk rettskriving : En undersøkelse av grunnskoleelevers kunnskaper og bruk av valgfrie språkformer i nynorsk rettskriving, samt lærerens påvirkning på elevenes innsikt og formvalg
(Master thesis, 2018)In this master thesis, pupils with Nynorsk as their secondary native language is examined on their knowlede about and choice of language forms in the Nynorsk orthography. The teacher’s influence of the pupils are also ... -
The Value of Forgeries for Historical Research
(Chapter; Peer reviewed, 2023)All objects provide us with insights into the historical contexts in which they appear. In this chapter, we argue that dichotomizing between the forgery on the one hand and the authentic on the other is troublesome. Putting ... -
The value proposition of food delivery apps from the perspective of theory of consumption value
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Purpose The theory of consumption values (TCV) has successfully explained much consumer choice behavior, but few studies have investigated the values that drive food-delivery application (FDA) use. This study aims to ... -
Varme Voksne : Et bidrag til forståelse av fenomenet kjærlighet i konteksten av profesjon
(Master thesis, 2020) -
Varslersakene i Arbeiderpartiet : en analyse av krisehåndteringen i Giske-saken
(Master thesis, 2018)I desember 2017 tikker nyhetsmeldingene om upassende oppførsel fra Trond Giske inn. En kjempe i norsk poltikk blir anklaget for å ha gått over streken i sosiale settinger og utsatt egne partimedlemmer for ubehagelig og ... -
Veien og målet : en empirisk analyse av en pilegrimsvandring i dagens Norge
(Master thesis, 2010)I den senere tid har fokuset på pilegrimsvandringer økt. Dette er ikke lenger bare en religiøs bevegelse, men også offentlige myndigheter har interesser her, og har vært aktører i debatter og diskusjoner om hva som bør ... -
Veiledningstilbudets påvirkning av mestringstro
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å belyse fagarbeidernes rolle i skolen. Forskning viser at fagarbeidere i grunnskolen stadig får økt ansvar i spesialundervisning selv om de ikke har undervisningskompetanse, ... -
Velkommen til Norge : en studie av Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest-Agders kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøkes Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest- Agders kommunikative praksiser på Facebook med et fokus på retorisk og tematisk innhold. Spørsmålet som søkes å besvares er følgende: ... -
Velkommen tilbake, Maria Montessori! En casestudie om hvordan montessorimetoden rekontekstualiseres i det offentlige skolesystemet i Italia idag.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn I denne masteroppgaven skal jeg prøve å belyse et fenomen som angår det italienske skolesystemet, men som kan virke interessant internasjonalt: Montessorimetoden kan velges som pedagogisk metode også ... -
Vennskapelig integrering : en studie av krysskulturelle erfaringer med vennskap og integrering, samt en vurdering av nyankomne flyktningers mulighet for anerkjennelse gjennom introduksjonslovens fokus på kvalifisering
(Master thesis, 2016)This study is a qualitative study focusing on the experience refugee families and Norwegian families derived from a friendship family service during the period 1981 until today. The friendship family service was, and is, ... -
Verdifull ressurs om religion, medier og samfunnsendringer
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Verdirepresentasjon i fantasylitteratur for barn og unge: Om verdier og identitetsutvikling i trilogien Halvgudene av Mari Moen Holsve
(Master thesis, 2022)Oppgaven dreier seg om hvordan personers verdier kan forme deres identitetsutvikling innenfor fantasylitteratur, konkretisert gjennom en analyse av en romantrilogi for barn av Mari Moen Holsve: Halvgudene (2011), Svart ... -
Vest-Agder + Aust-Agder = …det er komplisert : En analyse av navnedebatten som ble skapt i sammenslåingen av Agder-fylkene
(Master thesis, 2017)As of 01.01.2020, there will (most likely) be a slight rearrangement in the Norwegian counties. The two current counties Aust-Agder and Vest-Agder will be combined as one new county. This thesis project discusses the ... -
"Vi blir forferdelig late når alt er på Chromebook" En kvalitativ og kvantitativ undersøkelse om heldigital norskundervisning.
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven har vært å forsøke å belyse hvordan lærere og elever forholder seg til den digitale utviklingen i skolen. Bakteppet til oppgaven er basert på Kristiansand kommunes strategiplan for digitalisering ... -
Vi er bekymret for folkehelsen
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan treningssenterkjeden SATS har kommunisert under «korona-året» 2020, gjennom en multimodal diskursanalyse. Ved bruk av tidligere forskning av Gjerde (2022) undersøker jeg hvilke diskurser ... -
”Vi er jo alle leselærere” : Hvordan er Kunnskapsløftets syn på lesing integrert i lærernes refleksjon rundt eget arbeid med lesing på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2018)The autumn of 2006, a new curriculum, "Kunnskapsløftet", was published, and as a result the fundamental abilities were engraved. It was emphasized that basic abilities should be integrated, and act as a supportive element ... -
Vi lager hits for kids og da er diss et must : behandling av engelske importord av norske ungdommer som kommer til uttrykk i hiphopspråk
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer med engelske ord og andre språklige elementer i møte med det norske ungdomsspråket, nærmere bestemt hiphopspråket. Jeg prøver å finne mer ut om normering, uttalen og skrivemåten ... -
«Vi lever i et kristent land som ikke skal være kristent lenger» : en kvalitativ studie av religion- og livssynslæreres synspunkter på å undervise i KRLE-faget i mangfoldige elevgrupper
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Hvordan den norske skolen imøtekommer og tilrettelegger for et stadig økende elevmangfold er et uttalt satsningsområde i norsk utdanningspolitikk. Religion- og livssynsfaget har vært særlig omdiskutert ...