Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 1705-1724 av 1796
-
Veien og målet : en empirisk analyse av en pilegrimsvandring i dagens Norge
(Master thesis, 2010)I den senere tid har fokuset på pilegrimsvandringer økt. Dette er ikke lenger bare en religiøs bevegelse, men også offentlige myndigheter har interesser her, og har vært aktører i debatter og diskusjoner om hva som bør ... -
Veiledningstilbudets påvirkning av mestringstro
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å belyse fagarbeidernes rolle i skolen. Forskning viser at fagarbeidere i grunnskolen stadig får økt ansvar i spesialundervisning selv om de ikke har undervisningskompetanse, ... -
Velkommen til Norge : en studie av Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest-Agders kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøkes Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest- Agders kommunikative praksiser på Facebook med et fokus på retorisk og tematisk innhold. Spørsmålet som søkes å besvares er følgende: ... -
Velkommen tilbake, Maria Montessori! En casestudie om hvordan montessorimetoden rekontekstualiseres i det offentlige skolesystemet i Italia idag.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn I denne masteroppgaven skal jeg prøve å belyse et fenomen som angår det italienske skolesystemet, men som kan virke interessant internasjonalt: Montessorimetoden kan velges som pedagogisk metode også ... -
Vennskapelig integrering : en studie av krysskulturelle erfaringer med vennskap og integrering, samt en vurdering av nyankomne flyktningers mulighet for anerkjennelse gjennom introduksjonslovens fokus på kvalifisering
(Master thesis, 2016)This study is a qualitative study focusing on the experience refugee families and Norwegian families derived from a friendship family service during the period 1981 until today. The friendship family service was, and is, ... -
Verdifull ressurs om religion, medier og samfunnsendringer
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Verdirepresentasjon i fantasylitteratur for barn og unge: Om verdier og identitetsutvikling i trilogien Halvgudene av Mari Moen Holsve
(Master thesis, 2022)Oppgaven dreier seg om hvordan personers verdier kan forme deres identitetsutvikling innenfor fantasylitteratur, konkretisert gjennom en analyse av en romantrilogi for barn av Mari Moen Holsve: Halvgudene (2011), Svart ... -
Vest-Agder + Aust-Agder = …det er komplisert : En analyse av navnedebatten som ble skapt i sammenslåingen av Agder-fylkene
(Master thesis, 2017)As of 01.01.2020, there will (most likely) be a slight rearrangement in the Norwegian counties. The two current counties Aust-Agder and Vest-Agder will be combined as one new county. This thesis project discusses the ... -
"Vi blir forferdelig late når alt er på Chromebook" En kvalitativ og kvantitativ undersøkelse om heldigital norskundervisning.
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven har vært å forsøke å belyse hvordan lærere og elever forholder seg til den digitale utviklingen i skolen. Bakteppet til oppgaven er basert på Kristiansand kommunes strategiplan for digitalisering ... -
Vi er bekymret for folkehelsen
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan treningssenterkjeden SATS har kommunisert under «korona-året» 2020, gjennom en multimodal diskursanalyse. Ved bruk av tidligere forskning av Gjerde (2022) undersøker jeg hvilke diskurser ... -
”Vi er jo alle leselærere” : Hvordan er Kunnskapsløftets syn på lesing integrert i lærernes refleksjon rundt eget arbeid med lesing på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2018)The autumn of 2006, a new curriculum, "Kunnskapsløftet", was published, and as a result the fundamental abilities were engraved. It was emphasized that basic abilities should be integrated, and act as a supportive element ... -
Vi lager hits for kids og da er diss et must : behandling av engelske importord av norske ungdommer som kommer til uttrykk i hiphopspråk
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer med engelske ord og andre språklige elementer i møte med det norske ungdomsspråket, nærmere bestemt hiphopspråket. Jeg prøver å finne mer ut om normering, uttalen og skrivemåten ... -
«Vi lever i et kristent land som ikke skal være kristent lenger» : en kvalitativ studie av religion- og livssynslæreres synspunkter på å undervise i KRLE-faget i mangfoldige elevgrupper
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Hvordan den norske skolen imøtekommer og tilrettelegger for et stadig økende elevmangfold er et uttalt satsningsområde i norsk utdanningspolitikk. Religion- og livssynsfaget har vært særlig omdiskutert ... -
"Vi må ha tid til det vi gjør" : en kvalitativ studie av fem barnehagelæreres opplevelse av tid i barnehagen
(Master thesis, 2014)Oppgavens problemområde er kvalitet i barnehagen. Problemstillingen som oppgaven søker å besvare er som følger: Hvilken betydning kan tid ha for kvaliteten i det pedagogiske arbeidet? Pedagogens betydning i forhold til ... -
«Vi må ikke lage rammene så snevre at ikke ungene passer inn» : en kvalitativ studie av hvordan barnehagelærerne arbeider for å inkludere barn i barnehagen
(Master thesis, 2016)De senere årene har arbeidet med å inkludere alle barn i den ordinære barnehage fått et stadig større fokus i den norske barnehageutviklingen. Det finnes likevel lite forskning og kunnskap om inkludering i barnehagefeltet ... -
"Vi prøver å lese og lære sammen". En kvalitativ studie av tre flerspråklige mødres erfaringer med hvordan READ Agder-prosjektet har påvirket barnas språk og leseglede.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan flerspråklige foreldre opplever at deltakelsen i prosjektet READ Agder påvirker barnas språk og leseglede. READ Agder er et implementeringsprosjekt som gjennomføres ... -
"Vi ønsker oss flere vedtak enn det vi får!" - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer og ønsker barnehagelærere har til PP- tjenestens systemrettede arbeid i barnehagene
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien har vært PP- tjenestens systemarbeid og deres samarbeid med barnehagene. Fokuset har vært rettet mot barnehagelærernes perspektiv på disse fenomenene. Det har blitt undersøkt hvordan barnehagelærere ... -
Video feedback in higher education - a contribution to improving the quality of written feedback
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The purpose of this article is to promote the significance of feedback regarding students’ working with written texts in higher education and to point out how technology can develop the quality and form of teachers’ feedback. ...