Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 1594-1613 av 1796
-
Tidlig innsats og forebygging av lesevansker
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger ... -
Tilbakemeldingspraksis i det skriftlige norskfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt tre norsklærere sin skriftlige vurderingspraksis til skriftlige tekster på ungdomskolen, og knyttet dette opp mot forskning og teori om skriving, vurdering og vurdering for læring. ... -
Tilbakemeldingspraksis i det skriftlige norskfaget på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt tre norsklærere sin skriftlige vurderingspraksis til skriftlige tekster på ungdomskolen, og knyttet dette opp mot forskning og teori om skriving, vurdering og vurdering for læring. ... -
Tillit når du trenger den mest : En kritisk diskursstudie av hvordan et folkemøte og prosessene rundt innvirket på kommunikasjonsklimaet mellom borgerne i Flekkefjord og ledelsen ved Sørlandet sykehus
(Master thesis, 2019)This critical discourse study shows how the communication climate and dialogue between Sørlandet hospital and the citizens of Flekkefjord was influenced by a public forum, and the processes surrounding it. This is done ... -
Tilpasset opplæring og mestring i matematikkundervisningen : en kvalitativ studie av læreres tilpasningsvalg
(Master thesis, 2016)Formålet med studien er å undersøke hvordan matematikklærere i grunnskolen tilrettelegger for at elevene skal oppleve mestring i matematikkundervisningen. Studien har som mål å bidra med nye perspektiver på tilpasset ... -
Tilrettelegging for den første lese-og skriveopplæringen
(Master thesis, 2021)The purpose of this master’s thesis is to shed light on different ways teachers can facilitate the first reading and writing training. The study looks at different work methods and strategies that teachers can use to ensure ... -
Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ... -
Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ... -
Tilrettelegging for lek og samspill for elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet spesialpedagogikk rettes søkelyset mot pedagogers forståelse og erfaringer knyttet til innagerende atferd, og om hvordan de tilrettelegger for elever som viser slik atferd skal ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 2. trinn
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ casestudie om lekbasert læring i matematikkundervisning på 2. trinn. Studien undersøker hvilke erfaringer to lærere på 2. trinn har med lekbasert læring i sin matematikkundervisning ... -
Tilrettelegging og forståelse for elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)ADHD regnes som en av de mest utbredte diagnosene blant barn og unge i Norge. Symptomer som oppmerksomhetsvansker og høy hyperaktivitet og impulsivitet kan ofte ha en innvirkning på elevenes mulighet for suksess i skolen ... -
Tiltak for elever med dyskalkuli
(Master thesis, 2023)Kontekst: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere arbeider med elever som har matematikkvansker, med fokus på pedagogiske og organisatoriske tiltak, mestringstro og definisjonsproblematikken. Matematikkvansker er noe ... -
Tip-of-the-Tongue (TOT) States in Norwegian-English Bilinguals : Effects of Word Frequency, Cognate Status, Noun Type, and Bilingual Profiles
(Master thesis, 2021)This study investigates the effects of language, word frequency, cognate status, noun type, and different bilingual profiles on tip-of-the-tongue (TOT) states in Norwegian-English bilinguals. Furthermore, the study aimed ... -
Tip-of-the-tongue states among Norwegian-English bilinguals : Investigating the bilingual disadvantage in word finding and its relationship to the bilingual language profile
(Master thesis, 2019)The objective of this study was to investigatehow the bilingual disadvantage of word finding relates to the bilingual language profile. In two experiments 30 Norwegian-English bilinguals were presented with definitions of ... -
Tip-of-the-tongue states in Norwegian-English bilinguals : Investigating word-finding difficulties and its connection to bilingual profile
(Master thesis, 2019)Konfidensiell til / confidential until 01.07.2024 -
Tistel-mistel-formelen i vikingtid og nordisk middelalder - Form, funksjon og symbolverdi
(Journal article; Peer reviewed, 2021)The paper aims to shed new light on the thistle-mistle formula in the famous Bósa saga and in a series of younger runic inscriptions, including some hitherto unpublished runic scribbles on a churchwall in Denmark. The ... -
"To every innovation, anathema" (?) Some Preliminary Thoughts on the Study of Byzantine Innovation
(Chapter; Peer reviewed, 2010)A well established notion in Byzantine, and generally in medieval studies, is that Byzantium was a conservative civilization, highly resistant to innovation. This general idea has influenced our evaluation of innovation ... -
'To Leave or to Remain': Trauma, Loss and the Reinvention of the Self in Rachel Cusk’s Outline trilogy
(Master thesis, 2022)This thesis will examine trauma and loss in Rachel Cusk’s Outline trilogy: Outline (2014), Transit (2016) and Kudos (2018), and how it opposes and supplements another narrative, that of conversion and the reinvention of ...