Browsing Faculty of Humanities and Education by Title
Now showing items 1534-1553 of 1928
-
The sense of a patient: An ethnographic multi-site field study exploring the influence of manikins on nursing students' learning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of this ethnographic study was to gain insight into the influence of full-body human-like manikins on nursing students’ learning. The research question that guided the study was: How do the presence and use of ... -
Senskadenes språk : Litterære fremstillinger av senskader etter kreftbehandling
(Master thesis, 2020)The Language of Late Effects: Literary Representations of Late Effects after Cancer Treatment is a master’s thesis in Nordic literature. The thesis examines narratives about late effects after cancer. This literary genre ... -
Shakespeare and Metatheatrical Representation
(Doctoral Dissertations at the University of Agder; no. 303, Doctoral thesis, 2020)Forholdet mellom scenisk representasjon og metateater hos Shakespeare har tradisjonelt blitt oppfattet antagonistisk: publikum ses enten som fanget inn av scenens skinn av virkelighet, eller som fremmedgjort og skeptisk ... -
Short form of revised two-factor study process questionnaire: Development, validation, and cross-validation in two European countries
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
The silencing of women in westerns : a psychoanalytic, lacanian, and feminist approach
(Master thesis, 2007) -
Simulating secularities: Challenges and opportunities in the computational science of (non)religion
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Sivil ulydighet i økokrisens tid: En økosentrisk tilnærming
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Extinction Rebellions bruk av sivil ulydighet som protestform mot det de oppfatter som en rovdrift på jordsystemet er omstridt. I denne artikkelen fremsettes det jeg kaller et økoargument for sivil ulydighet og hevder at ... -
Skjermbruk i skolen for elever med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Sammendrag Masteroppgaven belyser læreres opplevelser med skjermbruk i småskolen, og hvilken betydning dette har for elever med særskilte behov. Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene, og har ... -
Skjønnlitteraturens rolle i livsmestringsundervisningen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg skjønnlitteraturens rolle i lærerens arbeid med å tematisere livsmestring i norskundervisningen. Formålet med oppgaven er å belyse en tilnærming til livsmestring, samt viktigheten av å ... -
Skogen, hjemmet og veien : kulturelle erindringssteder i finnskoglitteraturen 1920-1940
(Doctoral dissertations at University of Agder;98, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2014)Cultural memory has emerged as a key issue in many studies and disciplines recently. Decolonisation, new social movements, the fall of the Berlin wall and modern migration have fostered a search for alternative histories. ... -
Skoledebatten på 1950-tallet : Fortsatt aktuell?
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Skoledebatten i Norge på 1950-tallet inneholdt mange av de samme temaene som debatten i dag. Skolens formål, differensieringsproblemet, skolens allmenndannende funksjon, synet på kunnskap og hvilken rolle skolen skal ha i ... -
Skolehagen som læringsarena i mat- og helsefaget
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Det finnes lite norsk forskning på hvordan skolehagebasert undervisning påvirker barns bevissthet rundt råvarenes vei fra jord til bord. Dersom skolehagebasert undervisning skal integreres i skolen, må en få ... -
Skolen som mulighetsarena, og KRLE som et holdningsdannende fag - En kvalitativ studie av jødedomsundervisning i lys av LK20
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en religionsdidaktisk oppgave om KRLE som holdningsdannende fag i skolen, med fokus på lærerens rolle i denne sammenheng. Hensikten med denne oppgaven er å finne ut på hvilken måte KRLE-faget er et ... -
Skolen som mulighetsarena, og KRLE som et holdningsdannende fag. En kvalitativ studie av jødedomsundervisning i lys av LK20
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en religionsdidaktisk oppgave om KRLE som holdningsdannende fag i skolen, med fokus på lærerens rolle i denne sammenheng. Hensikten med denne oppgaven er å finne ut på hvilken måte KRLE-faget er et ...