• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Fine Arts
  • Department of Popular Music
  • Master's theses in Music Performance
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Fine Arts
  • Department of Popular Music
  • Master's theses in Music Performance
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivisk symbolikk i Bach's tonespråk

Winther, Gina Gallina
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master_utmus_2006_winther.pdf (10.16Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138458
Utgivelsesdato
2006
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Music Performance [164]
Sammendrag
Motivisk symbolikk i Bach’s tonespråk er emnet for min mastergradsoppgave. Emnet

sorterer under fordypningsområdet Interpretasjonsstudier i mastergradsstudiet i utøvende

musikk, ved Høgskolen i Agder, 2006. Oppgaven består av 81 sider og inneholder bl.a.

noteeksempler og en CD innspilling av to preludier og to fuger av J.S. Bach.

Målet med å skrive oppgaven har vært å vise at det finnes et religiøst innhold i Bach’s

instrumental-komposisjoner, som vanligvis betraktes som ”abstrakt” musikk. Den skriftlige delen består av tre deler:

I den første delen har jeg drøftet et religiøst innhold i forskjellige kunstretninger i

barokken: litteratur, teater, malerkunst og instrumentalmusikk.

Den andre delen handler om symbolikk i forhold til Bach’s tonespråk. Her snakker jeg om

forskjellig utgangspunkt i den forskningen som har vært gjort innenfor dette området.

Videre kommer jeg til anvendelse av koralmelodier i Bach’s verker, og jeg prøver å

klassifisere musikalske symboler ut fra retoriske prinsipper. Til slutt snakker jeg litt om

tallsymbolikk som en eventuell metode for å tolke musikalsk tekst. Kunstretninger som

kommer i første rekke her er retorikk, estetikk, affektlære og matematikk.

Den tredje delen inneholder analysemateriale av syv utvalgte preludier og fuger fra WTK.

Her snakker jeg om de religiøse assosiasjonene tilknyttet preludier og fuger, - jeg

analyserer musikalsk-retoriske figurer i forskjellige Bach verker og prøver ut fra dette å gi

kommentarer til interpretasjon av utvalgte stykker.

Konklusjonen inneholder barokkens filosofiske og estetiske aspekter.

Tillegget inneholder litteraturliste, fotnoter, bilder og internettsider hvor man kan både lese

koraltekstene og høre på fragmenter av dem.

CD- innspillingen inneholder preludium og fuge i fiss-moll og g-moll , bd II , hvor

hensikten er å vise min tolkning av Bach’s musikk ut fra det religiøse innholdet som

kommer frem via musikalsk-retoriske figurer.
Beskrivelse
Masteroppgave i utøvende musikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Utgiver
Høgskolen i Agder
Agder University College

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit