Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTjelland, Hilde-Anette Danielsen
dc.date.accessioned2007-09-18T07:15:46Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138436
dc.descriptionMasteroppgave i utøvende musikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansanden
dc.description.abstractRepertoar på tvers av stemmetype, er en undersøkelse om hvordan man kan gjøre repertoar på tvers av stemmetype av lyrisk og dramatisk karakter, og hva slags ødeleggelser som kan ramme stemmeinstrumentet hvis sangeren ikke er teknisk klar. Dette er en masteroppgave i mastergradsstudiet i utøvende musikk ved høgskolen i Agder. Oppgavens omfang er på 55 sider, samt abstract/utdrag, forord, innholdsfortegnelse og litteraturliste. Med oppgaven følger en cd med innspilt musikk der jeg synger tre arier av Guiseppe Verdi. Repertoar på tvers av stemmetype er delt inn i åtte kapitler. (1) Første kapittel handler om klassifisering av stemmetyper. Jeg har beskrevet hvorfor stemmer er forskjellige og elementer som må taes i betraktning når man skal klassifisere stemmetyper. I dette kapitelet har jeg også klassifisert sopranstemmetypene og forklart hva som skiller de dramatiske stemmetypene fra de lyriske stemmetypene. (2) Andre kapittel handler om hvilke elementer som må ligge til grunn for å gjøre roller/repertoar fra operalitteraturen. Jeg har belyst hva som kreves av teknikk, modenhet og tolkningsevne for å kunne bevege seg på tvers av stemmegrenser. (3) I kapittel tre snakker jeg om det å gjøre roller på tvers av stemmetype både under og etter endt utdanning. (4) Kapittel fire handler om hvorfor studenter/sangere gjør repertoar på tvers av stemmetype. (5) Kapittel fem handler om hvilke skader som kan ramme stemmeinstrumentet ved å synge repertoar på tvers av naturlig stemmetype. (6) Kapittel seks handler om hvilke tiltak som må settes i verk for at sangerne skal få tilbake en naturlig, velklingende stemme. (7) Kapittel syv omhandler hvor mye ødeleggelser på stemmeinstrumentet kan forringe og forlenge en stemmeutviklingsprogresjon og en eventuell karriere. (9) Kapittel ni belyser pedagogens ansvar for at sangeren skal utvikle en sunn velpleiet stemmeteknikk, og hvorfor noen vokalpedagoger guider studenter i denne uheldige retningen at stemmene deres kan bli ødelagt.en
dc.format.extent806663 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.publisherAgder University College
dc.subjectDramatiske rolleren
dc.subjectLyriske rolleren
dc.subjectStemmetyperen
dc.subjectKlassifiseringen
dc.subjectBruk av stemmeinstrumenteten
dc.subjectPedagogens ansvaren
dc.subjectStudentens ansvaren
dc.subject.classificationMUK500
dc.subject.classificationMUR500
dc.titleRepertoar på tvers av naturlig stemmetypeen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 0::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 0::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel