Repertoar på tvers av naturlig stemmetype
Abstract
Repertoar på tvers av stemmetype, er en undersøkelse om hvordan man kan gjøre repertoar på
tvers av stemmetype av lyrisk og dramatisk karakter, og hva slags ødeleggelser som kan
ramme stemmeinstrumentet hvis sangeren ikke er teknisk klar. Dette er en masteroppgave i
mastergradsstudiet i utøvende musikk ved høgskolen i Agder. Oppgavens omfang er på 55
sider, samt abstract/utdrag, forord, innholdsfortegnelse og litteraturliste. Med oppgaven følger
en cd med innspilt musikk der jeg synger tre arier av Guiseppe Verdi. Repertoar på tvers av stemmetype er delt inn i åtte kapitler.
(1) Første kapittel handler om klassifisering av stemmetyper. Jeg har beskrevet hvorfor
stemmer er forskjellige og elementer som må taes i betraktning når man skal klassifisere
stemmetyper. I dette kapitelet har jeg også klassifisert sopranstemmetypene og forklart hva
som skiller de dramatiske stemmetypene fra de lyriske stemmetypene. (2) Andre kapittel
handler om hvilke elementer som må ligge til grunn for å gjøre roller/repertoar fra
operalitteraturen. Jeg har belyst hva som kreves av teknikk, modenhet og tolkningsevne for å
kunne bevege seg på tvers av stemmegrenser. (3) I kapittel tre snakker jeg om det å gjøre
roller på tvers av stemmetype både under og etter endt utdanning. (4) Kapittel fire handler om
hvorfor studenter/sangere gjør repertoar på tvers av stemmetype. (5) Kapittel fem handler om
hvilke skader som kan ramme stemmeinstrumentet ved å synge repertoar på tvers av naturlig
stemmetype. (6) Kapittel seks handler om hvilke tiltak som må settes i verk for at sangerne
skal få tilbake en naturlig, velklingende stemme. (7) Kapittel syv omhandler hvor mye
ødeleggelser på stemmeinstrumentet kan forringe og forlenge en stemmeutviklingsprogresjon
og en eventuell karriere. (9) Kapittel ni belyser pedagogens ansvar for at sangeren skal utvikle
en sunn velpleiet stemmeteknikk, og hvorfor noen vokalpedagoger guider studenter i denne
uheldige retningen at stemmene deres kan bli ødelagt.
Description
Masteroppgave i utøvende musikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i AgderAgder University College