Blar i Department of Visual Arts and Drama på utgivelsesdato
Viser treff 81-100 av 113
-
Fluctuate
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven ble en gylden mulighet til å ekspandere og utforske mitt fotografiske arbeid med umiddelbare bilder i min hverdag. Øyeblikk som oppstår når min oppmerksomhet blir trukket mot motiver som hverken er iscenesatte ... -
Et møte med dagens Ungdom
(Master thesis, 2022)Denne masterene drøfter om en valgbasert teaterform kan hjelpe å vekke interessen for teater hos ungdom. og da har det blitt brukt spørreskjema, som ungdommene i tråd med kandidaten jobbet med og viste for har svart på. ... -
Fra 0 Kroner til 90 Minutt
(Master thesis, 2022)I mitt kunstneriske utviklingsarbeid ønsker jeg å utforske hvilke kunstneriske gevinster et lavt budsjett gir en spillefilm. For å kunne svare på dette forskningsspørsmålet har jeg startet ved å innlede kort om min egen ... -
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How can kindergartens create good conditions for flow experiences in dramatic play? This essay is based on fieldwork as a part of the master’s project When fiction meets the institution (Nordbø, 2021). The background is ... -
Mellem underholdende kedsomhed og bedøvende overstimulering: Affektive rytmer i oplevelsen af hashtag-fænomenet #ProudBoys på Twitter
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores what role minor and ambivalent feelings play in the experi- ence of hashtag phenomena on social media. The case study is the hashtag-flooding phenomenon that happened on Twitter in the autumn of 2020, ... -
Progresjonsstudie av voksne pianoelever. En dokumentasjonsstudie av prosess og resultat hos voksne nybegynnere i deres pianoundervisning.
(Master thesis, 2022)I mitt virke som pianolærer har jeg undervist en rekke voksne pianoelever, og har med bakgrunn i erfaringer fra disse undervisningssituasjonene hatt et ønske om å undersøke hvordan prosessen til voksne nybegynnere er. Den ... -
MÅKEN vår - en teateroppsettning med videregående skoleelever
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er et praksisledet kunstnerisk utviklings- og formidlingsarbeid som tar utgangspunkt i Anton Tsjekhovs dramatiske verk Måken i en pedagogisk kontekst, nærmere bestemt i en videregående skoleklasse ... -
Melaina Kole
(Master thesis, 2022)Denne mastergradsavhandlingen er et kunstnerisk utviklingsarbeid om melankoli og avhengighetssamfunnet gjennom autetnografi og fenomenologi, analysert opp i mot utvalgte teorier og empiri. Ved systematisk oppføring av ... -
A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk
(Chapter, 2022): This chapter presents key characteristics of material-collective practice as a pedagogical approach, and the potential this approach can have for art education. It challenges the Norwegian individually centered education ... -
Art keeps us in and with the World: Gert Biesta in Conversation with Lisbet Skregelid
(Chapter, 2022)This chapter is a conversation between Lisbet Skregelid and Gert J. J. Biesta. The point of departures are texts by Biesta that touch upon issues related to art and art education. In the conversation, Biesta tells about ... -
En affektiv og performativ ungdomskritikk
(Chapter, 2022)What parts of the art experience are made visible in the criticism of it, and what criticism formats are available to youths? This article is informed by my own practice as a performing arts critic and is a theoretical ... -
Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi
(Chapter, 2022)Med utgangspunkt i et behov for uenighetsfellesskap i dagens demokratiske offentlighet og spørsmål om hvilken rolle teater som medium og kunstform kan spille i den sammenheng, undersøker jeg i denne artikkelen uenighetsd ... -
Sett utenfra: Kunst og den nordkoreanske grunnskolen
(Chapter, 2022)Hvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet ... -
RAVN: A performative exploration of gender, transformation and identity
(Master thesis, 2023)In this thesis I present artistic research of my own performance art. I explore my identity and gender and look at how I performatively transform. I do this twofold: From an autoethnographic standpoint in relation to my ... -
TegneSegTil
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «TegneSegTil» undersøker hva som skjer i møtet mellom elev og materialet i en tegneøkt. Ved å legge til rette for enkle tegneøvelser for et utvalg barn på en barneskole, har 81 barn deltatt og laget 217 ... -
Møte mellom kurator og kunstner - En utforskning av kommunikasjon mellom kunstnerkurator og arrangørkunstner i utstillingsprosesser Meeting between curator and artist - An exploration of communication between artist curator and organizer artist in exhibition processes
(Master thesis, 2023)Sammendrag Masteroppgaven undersøker fenomener og utfordringer i kommunikasjon mellom utstillingskuratorer og samtidskunstnere. Problemformuleringen er: Hvilke utfordringer kan oppstå i kommunikasjon mellom kurator og ... -
Choreographing with Space An ANT-Inspired Exploration of the Agency of Space in a Posthuman Choreographic Network
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen undersøker på hvilke måter rom/romlighet har agens i koreografiske prosesser og visninger. Bruno Latour's aktør-nettverk-teori ligger til grunn for å kartlegge romlige aktører og deres agens. Prosjektet ...