Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmestad, Anders
dc.contributor.authorFurre, Rune
dc.date.accessioned2009-04-14T12:11:46Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138344
dc.descriptionHovedoppgave i Industriell økonomi og informasjonsledelse, Høgskolen i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractEt karakteristisk trekk ved den økonomiske utviklingen de senere årene er den økte fokuseringen på lønnsomhet. Oppdelingen av foretaket i selvstendige ansvarsenheter og desentralisering av resultatansvaret, har vært viktige elementer i en strategi for økt lønnsomhet. Fordi dette motiverer hele organisasjonen til økt lønnsomhet, og fordi det gir bedre muligheter til å identifisere hvilke områder foretaket taper og tjener penger på. Dette gjelder også for energisektoren. I denne oppgaven har vi tatt for oss AET, som er et datterselskap i AE. AET leverer støttetjenester til AE. Oppgaven har som mål å drøfte måten AE har valgt å organisere sine støttetjenester, og hvordan det er valgt å intern prise disse tjenestene. Problemstillingen er som følger: Hvordan har Agder Energi AS valgt å organisere og intern prise sine støttetjenester, og hvilke andre måter kan de organisere disse tjenestene på? For å overleve i markedet må selskaper levere tjenester til den pris og kvalitet kunden krever. I følge Porter (1990) er en bedrifts konkurransedyktighet avhengig av at den hele tiden utsettes for krevende kunder. Slik presses bedrifter til å produsere kostnadseffektivt og levere tjenester til den pris og kvalitet kunden etterspør. Hensikten med et internt marked er at alle avdelinger skal ”utsettes” for kunder, for å oppnå det samme presset internt som leverandører i det eksterne markedet utsettes for. Etter å ha gjennomført intervjuer, har det kommet frem at AET har tilnærmet monopol på sine leveranser til AE. Grunnen til dette er at ledelsen i AE har bestemt at AET skal være den foretrukne leverandør, siden AET er i en etableringsfase, og trenger tid til å tilpasse seg markedet. Dette kan føre til at AET skånes for det press som skal til for å bli mest mulig konkurransedyktig, men det er også viktig at AET får tid til å tilpasse seg. Det er også viktig at de andre enhetene i AE ikke bygger opp sine egne støttefunksjoner. AET priser sine tjenester etter selvkost metoden. Dette er en enkel metode og ved å fremlegge kalkylene til kundene, kan de se hva det koster. Ved å benytte selvkost baserte priser tilfredsstiller en kravet til å være et nonprofit selskap, dekker kun sine kostnader. Skal enheten konkurranseutsettes ved at kundene får ”exit” mulighet, vil ikke selvkost baserte priser være fordelaktig, noen tjenester ville blitt for rimelige og andre for dyre. Enheten bør derfor gå over til markedsbaserte priser, og få mulighet til å selge eksternt. De seksjonene i AET som ikke klarer å bli konkurransedyktige bør vurderes å bli outsourcet. Etter en liten undersøkelse viste det seg at det er flere eksterne leverandører som står klare til å ta over flere av tjenestene som AET leverer.en
dc.format.extent1216808 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherHøgskolen i Agder / Agder University Collegeen
dc.subject.classificationIND590
dc.titleOrganisering og intern prissetting i Agder Energi Tjenester ASen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Electrotechnical disciplines: 540::Electrical power engineering: 542en
dc.source.pagenumber119, IVen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel