Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWethal, Kristine
dc.date.accessioned2009-04-15T11:47:59Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138338
dc.descriptionMastergradsoppgave i Industriell økonomi og informasjonsledelse, Høgskolen i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractUtviklingen av markedet kjennetegnes av økt globalisering. Globalisering er med på å skape mer konkurranse og gir bedriftene adgang til et større marked. En annen side av markedsutviklingen er at forbrukerne stadig stiller større krav til subjektivitet, og de oppleves som mer beviste på hva de vil ha. Dette har ført til at markedsutvikling, markedskunnskap og innovasjon har blitt viktigere enn før (Doyle, 2000). Bedriftens organisasjonsstruktur er med på å påvirke utfallet til innovasjonen. I den sammenheng har Zaltman et al. (1973) og Holbek (1988) beskrevet det som kalles innovasjons design dilemmaet. Dilemmaet går ut på at innovasjonsprosessen, som deles inn i utvikling og implementering, må ha forskjellige organisasjonsstrukturer om innovasjonen skal bli vellykket. Utviklingen bør ha en organisk/uformell struktur som bidrar til økt kreativitet og lettere informasjonssamling, mens en mekanistisk/formell organisasjonsstruktur ved implementering vil føre til redusering av tid og kostnader. Løsningen på innovasjons design dilemmaet omhandler differensiering i sted og tid. Differensiering i sted går ut på at utvikling og implementering blir utført av forskjellige mennesker i separerte organisasjonsenheter, og differensiering i tid betyr at utvikling og implementeringen blir utført av samme mennesker gjennom separerte tidsintervaller. Den nye kunnskapsøkonomien som er nødvendig for å muliggjøre en stadig innovasjon fører til at organisasjonene må fokusere på faktorer som fleksibilitet, individualitet, informasjonsmangfold, desentralisering og dialog med kunder, leverandører og ansatt (Johnsen, 2004). Som et resultat av dette fokuset må organisasjonsstrukturen og den strategiske tenkningen endres i retning av en mer organisk/uformell struktur. Bedriftene må kunne håndtere hurtige endringer som omstilling til nye produkter og nye produksjonsprosesser. Strategien må bidra til motivasjon, kreativitet og individuell utfoldelse i organisasjonen, og arbeidet må være en kombinasjon av teamwork og desentralisering. Det er dessuten nødvendig med god informasjonsflyt og dialog med kundene/markedet, men også med andre i samme nettverk (Johnsen, 2004). I de senere årene har det blitt fokusert på involvering av kunder under innovasjonsprosessen. Kundeinvolvering reduserer risiko og feil ved innovasjonen, samtidig som det å ta hensyn til kundens behov fører til økt kvalitet, pålitelighet og unikhet (Lüthje og Herstatt, 2004). Å involvere kunder krever faktorer som gjensidig forpliktelse, gjensidig tillit, gjensidig adopsjon og gjensidig relasjonsledelse (Ritter og Walter, 2003), og dette er kun mulig ved en organisk/uformell innovasjon. Den nye kunnskapsøkonomien og involvering av kunder ved innovasjon har ført til at innovasjons design dilemmaet har blitt forsterket. Kunnskapsbedrifter som foretar kundeinvolvering ved innovasjon krever også en organisasjonsstruktur som varierer under gjennomgang av innovasjonsprosessen. Min tese går derfor ut på at kunnskapsbedrifter som innoverer på bakgrunn av kunder vil oppleve et nytt forsterket dilemma. For å illustrere dilemmaene som finnes i en kunnskapsbedrift ved innovasjon, har jeg tatt for meg bedriften Digimaker. Masteroppgaven er ikke ment til å løse innovasjons design dilemmaet, men å påpeke at dilemmaet forsterkes ved en kunnskapsbedrift som foretar kundeinvolvering. Den eksisterende løsningen på dilemmaet, som er differensiering i tid eller sted, vil ikke være like gjeldende i en kunnskapsbedrift. En kunnskapsbedrift har en uformell struktur der produksjon og utvikling utføres parallelt og ved et nært samarbeid mellom de ansatte. Samtidig vil involvering av kunder under innovasjonen, og dens krav til en organisk/uformell struktur, gjøre en differensiering vanskelig. Konklusjonen tilsier at kunnskapsbedrifter må leve med disse dilemmaene, og finne ”dag til dag” løsninger. Dette er ikke en optimal løsning, men Digimaker har bevist at de har klart å håndtere dilemmaene på en tilfredsstillende måte.en
dc.format.extent542125 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherHøgskolen i Agder / Agder University Collegeen
dc.subject.classificationIND590
dc.titleEn drøftelse av innovasjons design dilemma illustrert med en IKT bedriften
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber57en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel