Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrigstad, Anette
dc.date.accessioned2010-09-08T10:59:31Z
dc.date.available2010-09-08T10:59:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138092
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2010en_US
dc.description.abstractI masteroppgaven min fokuserer jeg på misforståelser/miskommunikasjon i matematikkundervisningen. Jeg har fått tilgang til videoer fra tre klasser (1. klasse, videregående skole) som jobbet med et inquirybasert opplegg i matematikk. Temaet var lineære funksjoner. Jeg har valgt ut ei gruppe elever fra hver klasse, og har analysert tre analoge episoder for hver gruppe. I analysen av disse har jeg lagt vekt på misforståelser som oppstår i forbindelse med tolkningen av oppgavene elevene blir gitt. Basert på erfaringer fra denne analysen har jeg så utformet en oppgave om figurtall som deltakere ved et videreutdanningskurs for lærere har prøvd ut i sine klasser. Oppgaven ble utformet i samarbeid med fagansvarlige på kurset. Jeg har vært til stede da to av lærerne gjennomførte inquirybaserte opplegg med utgangspunkt i denne oppgaven i sine klasser, en 8. klasse og en 9. klasse. Lærerne hadde også laget egne ekstraoppgaver. I 8. klasse ble økta dokumentert med videokamera, mens økta i 9. klasse ble dokumentert ved notater. Mine forskningsspørsmål er: Hvordan tolker elevene oppgavene de blir gitt? Hvilke misforståelser oppstår? Er lærerne klar over misforståelsene som oppstår, og i så fall, hvordan reagerer de? Hva blir konsekvensene av disse misforståelsene? Jeg har funnet at elevene ved flere tilfeller tolket oppgavene annerledes enn lærerne hadde tenkt. En del av misforståelsene som oppstod kan karakteriseres som forbisnakking, og jeg har valgt å skille mellom enveis- og toveisforbisnakking. Enveisforbisnakking dreier seg om tilfeller der noe blir oppfattet annerledes enn den som uttrykte seg hadde tenkt, mens toveisforbisnakking dreier seg om situasjoner der det foregår en interaksjon mellom to eller flere personer, og disse snakker om ulike ting, men tror de snakker om det samme. Tilfellene av forbisnakking som oppstod, var gjerne knyttet til tvetydige oppgaver, eller ord som kan tolkes på flere måter. I de fleste tilfellene ble misforståelsene oppdaget, men ikke alltid. Dersom lærerne oppdaget at elevene hadde tolket en oppgave annerledes enn de hadde tenkt, valgte de på ulike måter å lede elevene til sine tolkninger av oppgaven. En viktig konsekvens av misforståelsene som oppstod var at mye tid gikk vekk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder, University of Agderen_US
dc.subject.classificationMA 501
dc.titleHva mener du, lærer? : kommunikasjonsproblemer i matematikk-klasserommeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Applied mathematics: 413en_US
dc.source.pagenumber129 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel