Affektive sider knyttet til matematikklæring
Abstract
Denne masteroppgaven handler om yrkesskoleelevers affektive sider knyttet til matematikkfaget. Jeg har fulgt en Vg1-klasse på yrkesfaglig studieretning, rørleggerutdanningen, over noen uker. Jeg har prøvd å se på hva som kan motivere elevene i forbindelse med matematikkfaget. Forskningsspørsmål
• Hvilke læringsmessige muligheter tilbys elevene gjennom undervisningen?
• Hvordan gjør elevene bruk av de læringsmessige muligheter som undervisningen tilbyr?
• Hvordan virker tilbud og bruk av læringsmessige muligheter inn på elevenes (re-) konstruering av affektive relasjoner til matematikkfaget og læring av matematikk?
• Hvordan kan læreren bidra til at elevenes affektive relasjoner kan bli mer hensiktsmessige?
Metoder I denne utforskende studien har jeg benyttet meg av forskjellige metoder for å samle inn relevant data. Jeg har anvendt et videokamera for å observere elevenes opptreden i klasserommet, snakket med/hjulpet elevene i matematikktimene, og jeg har skrevet en del notater underveis (logg). I tillegg har jeg intervjuet matematikklæreren, ”Tor” og de fleste elevene i klassen, samt at jeg hadde en samtale med læreren (”Vidar”), som elevene hadde i praksis på skolens verksted (rørleggeryrket). Resultater For at elever på yrkesfaglig nivå skal få litt mer positive følelser for matematikk, ser det ut til at det er viktig å få knyttet matematikkfaget opp mot det praktiske studiet/yrkesvalget deres. Det er da viktig med et nært samarbeid mellom matematikklærer og ”verkstedslærer” slik at elevene ser sammenhenger og nytteverdi.
Description
Masteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009