Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMeier, Antje
dc.date.accessioned2009-11-24T08:42:30Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138062
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet, algebraiske strategier og prestasjon ved bruk av algebralæringsprogrammet Aplusix. Jeg har brukt teorien om didaktiske situasjoner (TDS) som teoretisk rammeverk for å undersøke elevenes algebraiske forståelse og deres bruk av Aplusix, og for å analysere hvordan dette programmet kan nyttes i læring av elementær algebra. Bruken av Aplusix, i forbindelse med emnet ligninger, ble analysert og evaluert både fra et elev- og fra et lærerperspektiv. Problemstilling Kan bruken av programmet Aplusix i algebraundervisningen forandre elevenes forståelse av likhetstegnet og forbedre algebraisk forståelse og elevenes prestasjoner? Metode Jeg anvender både kvantitative og kvalitative metoder. De mest sentrale metodene er skriftlig pre- og posttest og elevenes aktiviteter med Aplusix, spesielt Aplusix-protokoller og replayvideoer. I tillegg bruker jeg observasjon og spørreskjema for alle elever, og intervju av enkelte elever og lærere. For å øke reliabiliteten og validiteten av metodene brukte jeg en metodetriangulering. Resultater, analyse og konklusjon Etter å ha brukt Aplusix i 4 timer, hadde 23% av elevene forandret sin forståelse av likhetstegnet i retning mot en relasjonell forståelse. I posttesten brukte flere elever algebraiske skrivemåter og strategier enn i pretesten. Men prestasjonen i testene var sterk avhengig av oppgavetypen. Brøkoppgaver var et uoverkommelig problem for mange. Mens programmet for de fleste elever var teknisk lett å bruke, var det ikke alle elevgrupper som hadde like god pedagogisk nytte av programmet. Elevenes interaksjoner med programmet gjennom stadige tilbakemeldinger ble, både av lærere og elevene, oppfattet som viktig hjelp til læring. Analyse og tolkning av funnene indikerer at Aplusix innebærer et potensial for læring, men ikke for alle typer elever. For at Aplusix skal ha en positiv effekt for flere elever bør noen betingelser være oppfylt: Elevene bør ha tilstrekkelig forkunnskap om grunnleggende aritmetikk og algebra. Læreren burde ha mer IKT-kompetanse, både i forhold til teknisk og didaktisk kunnskap. En integrasjon av Aplusix i læringsmiljøet ville øke nytteverdien av programmet for undervisning av elementær algebra.en
dc.format.extent5832391 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder : University of Agderen
dc.subject.classificationMA500
dc.titleLikhetstegnet i elementær algebra : en studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet ved bruk av algebralæringsprogrammet Aplusixen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Algebra/algebraic analysis: 414en
dc.source.pagenumber258 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel