dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet,
algebraiske strategier og prestasjon ved bruk av algebralæringsprogrammet Aplusix.
Jeg har brukt teorien om didaktiske situasjoner (TDS) som teoretisk rammeverk for å
undersøke elevenes algebraiske forståelse og deres bruk av Aplusix, og for å analysere
hvordan dette programmet kan nyttes i læring av elementær algebra. Bruken av Aplusix, i
forbindelse med emnet ligninger, ble analysert og evaluert både fra et elev- og fra et
lærerperspektiv.
Problemstilling
Kan bruken av programmet Aplusix i algebraundervisningen forandre elevenes
forståelse av likhetstegnet og forbedre algebraisk forståelse og elevenes
prestasjoner?
Metode
Jeg anvender både kvantitative og kvalitative metoder. De mest sentrale metodene er skriftlig
pre- og posttest og elevenes aktiviteter med Aplusix, spesielt Aplusix-protokoller og replayvideoer.
I tillegg bruker jeg observasjon og spørreskjema for alle elever, og intervju av enkelte elever
og lærere.
For å øke reliabiliteten og validiteten av metodene brukte jeg en metodetriangulering.
Resultater, analyse og konklusjon
Etter å ha brukt Aplusix i 4 timer, hadde 23% av elevene forandret sin forståelse av
likhetstegnet i retning mot en relasjonell forståelse. I posttesten brukte flere elever algebraiske
skrivemåter og strategier enn i pretesten. Men prestasjonen i testene var sterk avhengig av
oppgavetypen. Brøkoppgaver var et uoverkommelig problem for mange.
Mens programmet for de fleste elever var teknisk lett å bruke, var det ikke alle elevgrupper
som hadde like god pedagogisk nytte av programmet.
Elevenes interaksjoner med programmet gjennom stadige tilbakemeldinger ble, både av
lærere og elevene, oppfattet som viktig hjelp til læring.
Analyse og tolkning av funnene indikerer at Aplusix innebærer et potensial for læring, men
ikke for alle typer elever.
For at Aplusix skal ha en positiv effekt for flere elever bør noen betingelser være oppfylt:
Elevene bør ha tilstrekkelig forkunnskap om grunnleggende aritmetikk og algebra.
Læreren burde ha mer IKT-kompetanse, både i forhold til teknisk og didaktisk kunnskap.
En integrasjon av Aplusix i læringsmiljøet ville øke nytteverdien av programmet for
undervisning av elementær algebra. | en |