Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRevheim, Magne
dc.date.accessioned2008-07-14T10:35:41Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138043
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk - Universitetet i Agder 2008en
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er bruken av Interactive Whiteboard i undervisningen av geometri i faget R1 ved en videregående skole. I denne sammenheng har jeg sett nærmere på en lærers begynnende bruk av denne teknologien i kombinasjon med et dynamisk geometriprogram. Målet med denne studien har vært å se på hvordan man kan bruke interactive whiteboard for å fremme elevdeltakelse i undervisningen av geometri i faget R1 ved en videregående skole. I denne sammenheng har jeg også sett på hvilke gevinster en slik undervisning kan gi med tanke på muligheter til kommunikasjon, læring og undervisning. Jeg har også sett på utfordringer og krav som læreren møter i sitt arbeid med å ta i bruk den nevnte teknologien i undervisning av geometri. Studien baserer seg på kvalitativ forskning der jeg har fulgt en klasse bestående av 13 elever og en lærer. Datamaterialet er samlet inn gjennom videoopptak av syv skoletimer og intervju av fem av elevene i tillegg til læreren. Intervjuene ble gjort i etterkant av de observerte timene. Sekvenser fra observasjonene utgjør en stor del av analysedelen og omhandler i hovedsak lærerens bruk av den interaktive tavlen i kombinasjon med det dynamiske geometriprogrammet samt elevenes respons på undervisningen. Svarene som ble gitt i intervjuene er også en viktig del av dette kapittelet. Det er i studien identifisert en rekke positive sider ved bruken av interactive whiteboard i kombinasjon med et dynamisk geometriprogram. Blant annet gir bruken av denne tekologien muligheter til å utforske geometriske sammenhenger på en grundig og overbevisende måte. Bruken av denne teknologien fører også med seg behovet for en omfattende innsats fra lærerens side med tanke på å sette seg inn i bruken av den interaktive tavlen og de pedagogiske forhold som ligger til grunn for en vellykket bruk av verktøyet.en
dc.format.extent3079077 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen
dc.subject.classificationMA500
dc.subject.classificationMA502
dc.titleInteractive Whiteboard og Geometri : en studie av en lærers begynnende bruk av interactive whiteboard i undervisningen av geometri i faget RI ved en videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.source.pagenumber115 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel