Quality of service i IPv6 og ATM
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/137454Utgivelsesdato
1999Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hovedoppgaven som er beskrevet i dette dokumentet, besvarer en oppgave som er gitt av Statoil
i Stavanger. Statoil har i løpet av de ti siste årene bygget opp forskjellige typer nett for overføring
av data, tale, video og telemetri. Det virker nå som om den teknologiske utviklingen
innen Internet-teknologier kan muliggjøre en integrasjon av ovennevnte tjenester ved å benytte
IP protokollen.
Med utgangspunkt i Statoil og IT som visjon, er det viktig at dette nettverket til en hver tid
gjenspeiler de forventninger Statoil har. Det er derfor viktig å få svar på hvordan Quality of
Service kan garanteres i IP.
Dette dokumentet beskriver hvordan teknologiene, IPv6 og ATM, er med på å garantere QoS.
IPv6 er en ny versjon av den gamle Internet Protokollen (IP), der vi finner forbedringer som utvidede
adressemuligheter og merking av flyt og prioriteringer.
ATM (Asynchronous Transfer Mode) er en forbindelsesorientert pakkesvitsjet teknologi som
har sitt utspring i telekommunikasjonsverdenen. ATM har blitt en suksess som en link lags
teknologi, fordi den tilbyr høyhastighets forbindelser til rutere og nettverk, gjennom et fleksibelt,
høyhastighets og skalerbart link lag.
En enkel definisjon på QoS, er at QoS er et mål på hvor godt nettverket oppfører seg og et forsøk
på definere karakteristikker og egenskaper til spesielle tjenester. I dette inngår også muligheten
for å differensiere mellom trafikk- eller tjenestetyper, slik at brukere kan behandle en eller
flere klasser av trafikk forskjellig.
I IPv6 er det først og fremst Traffic Class og Flow Label feltene i IPv6 headeren, som er med på
å differensiere mellom trafikk- og tjenestetyper. Flow Label kan sammen med RSVP, brukes til
å reservere en viss båndbredde til f.eks. en trafikk- eller tjenestetype.
En applikasjon som bruker et ATM nettverk, overbringer dens båndbredde og ytelses behov
gjennom trafikk kontrakten. Trafikk kontrakten inneholder bl.a. tjenestekategori og tjenestekvalitet
til den ønskede forbindelsen. I ATM har vi også mekanismer som Connection
Admission Controll og Trafikk tilpassing, som er med på å reservere båndbredde til en viss
tjenestekvalitet og tilpasse cellene til en sett med trafikk deskriptorer.
Det har også i denne hovedoppgaven, blitt utført måling av QoS parametere i forskjellige nettverkstopologier,
samt utprøving av RSVP.
Selv om IPv6 feltene Traffic Class og Flow Label i IPv6 headeren gir rom for QoS, er det per i
dag ingen kommersielle applikasjoner som støtter disse feltene. Dessuten har mye av den nye
funksjonaliteten blitt implementert i den gamle versjonen.
Selv om ATM gir et stort sett med QoS knagger, er ikke teknologien allment brukt som en
ende-til-ende transport protokoll. På bakgrunn av dette, er ikke ATM ideell til bruk i innføring
av QoS.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 1999 - Høgskolen i Agder, Grimstad
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College