• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Information and Communication Technology
  • Master's theses in Information and Communication Technology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Information and Communication Technology
  • Master's theses in Information and Communication Technology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Agentbaserte tjenester i finanssektoren : en undersøkelse av mulighetene for integrering av informasjon fra ulike kilder, samt presentasjon av en valgt løsning for sektoren

Olsen, Anne-Gro
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master_ikt_1999_olsen.pdf (1.651Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/137344
Date
1999
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Information and Communication Technology [437]
Abstract
Denne hovedoppgaven tar for seg informasjonsintegreringsproblemet på Internett.

Problemene med å utnytte informasjonen som finnes på Internett er generelle, og

også finanssektoren lider under dem, både kunder og bedrifter. I oppgaven foretar

jeg en kartlegging av de foreliggende forskningsresultatene som skal lette

integrering og innhenting av informasjon. Resultatene er mange siden problemet

er stort, og mange har dedikert seg til denne forskningen. Av alle de mulighetene

jeg her finner, er det derimot få som tas i bruk i dagens finanssektor på Internett.

Den neste undersøkelsen jeg foretar i oppgaven viser nemlig at de fleste tilbydere

av integrert finansinformasjon benytter seg av „tradisjonelle“ metoder under

informasjons-innsamlingen som fax, telefon og e-mail.

Etter en vurdering av forskningsresultatene, har jeg valgt fellesformat som

den løsningen jeg syns egner seg best for finanssektoren. Fellesformatet løser

grunnleggende vanskeligheter ved å strukturere informasjonen på kildesidene.

Bankene opererer i dag ikke med noen standard for hva som publiseres og

hvordan dette skal gjøres. Jeg utvikler derfor et forslag til et entydig

informasjonsinnhold for banker og finansinstitusjoner. Dette informasjonsinnholdet

tilrettelegger jeg så for det valgte fellesformatet, og viser hvordan man

kan utvikle verdiøkende tjenester for finanssektoren med et strukturert

informasjonsinnhold som grunnlag.

Eksempler på de konsekvensene jeg ser av en omlegging til et strukturert

informasjonsformat er blant annet at man på produsent-siden lettere kan gå bort

fra den integrerte verdikjeden som har vært vanlig i bank, til mer outsourcing av

tjenester. Videre vil det støtte framveksten av nye mellomledd på Internett

ettersom innsamling og integrering av informasjon vil forenkles, og til slutt vil

kundene enklere kunne utveksle erfaringer, for eksempel i kundegrupper på

Internett, ved at informasjonen de oppgir er entydig strukturert.
Description
Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 1999 - Høgskolen i Agder, Grimstad
Publisher
Høgskolen i Agder
Agder University College

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit