Agentbaserte tjenester i finanssektoren : en undersøkelse av mulighetene for integrering av informasjon fra ulike kilder, samt presentasjon av en valgt løsning for sektoren
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/137344Utgivelsesdato
1999Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne hovedoppgaven tar for seg informasjonsintegreringsproblemet på Internett.
Problemene med å utnytte informasjonen som finnes på Internett er generelle, og
også finanssektoren lider under dem, både kunder og bedrifter. I oppgaven foretar
jeg en kartlegging av de foreliggende forskningsresultatene som skal lette
integrering og innhenting av informasjon. Resultatene er mange siden problemet
er stort, og mange har dedikert seg til denne forskningen. Av alle de mulighetene
jeg her finner, er det derimot få som tas i bruk i dagens finanssektor på Internett.
Den neste undersøkelsen jeg foretar i oppgaven viser nemlig at de fleste tilbydere
av integrert finansinformasjon benytter seg av „tradisjonelle“ metoder under
informasjons-innsamlingen som fax, telefon og e-mail.
Etter en vurdering av forskningsresultatene, har jeg valgt fellesformat som
den løsningen jeg syns egner seg best for finanssektoren. Fellesformatet løser
grunnleggende vanskeligheter ved å strukturere informasjonen på kildesidene.
Bankene opererer i dag ikke med noen standard for hva som publiseres og
hvordan dette skal gjøres. Jeg utvikler derfor et forslag til et entydig
informasjonsinnhold for banker og finansinstitusjoner. Dette informasjonsinnholdet
tilrettelegger jeg så for det valgte fellesformatet, og viser hvordan man
kan utvikle verdiøkende tjenester for finanssektoren med et strukturert
informasjonsinnhold som grunnlag.
Eksempler på de konsekvensene jeg ser av en omlegging til et strukturert
informasjonsformat er blant annet at man på produsent-siden lettere kan gå bort
fra den integrerte verdikjeden som har vært vanlig i bank, til mer outsourcing av
tjenester. Videre vil det støtte framveksten av nye mellomledd på Internett
ettersom innsamling og integrering av informasjon vil forenkles, og til slutt vil
kundene enklere kunne utveksle erfaringer, for eksempel i kundegrupper på
Internett, ved at informasjonen de oppgir er entydig strukturert.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 1999 - Høgskolen i Agder, Grimstad
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College