Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrændsen, Tor Asbjørn
dc.contributor.authorSvantesen, Vibeke
dc.date.accessioned2011-10-05T11:25:38Z
dc.date.available2011-10-05T11:25:38Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136644
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse ORG500 2011 – Universitetet i Agder, Grimstaden_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en del av studiet Master i ledelse, spesialisering i personalledelse og kompetanseutvikling ved Universitetet i Agder. Oppgaven er gjennomført høsten 2010 og våren 2011. Oppgavens formål er å anvende vitenskapelig metode på en valgt problemstilling og drøfte de resultater som foreligger ved hjelp av relevant teori og empirisk analyse. Vi har i sammen med Friluftsrådet Sør, som er leder av prosjektet Lærende nettverk i friluft, kommet frem til følgende problemstilling: Hvordan fungerer Lærende nettverk i friluft som arbeidsmetode for utvikling og kompetanseheving: På individnivå, - for den enkelte deltaker i nettverket? På organisasjonsnivå, - for den enkelte skole som representeres i nettverket? Friluftsrådet Sør ønsker gjennom denne oppgaven å få gjort en vurdering av hvordan nettverket har fungert frem til i dag, for eventuelt å kunne gjøre grep i forhold til videre utvikling av nettverket. Oppgavens teoretiske utgangspunkt er bygget opp rundt Illeris (2004) sin helhetsmodell for læring i arbeidslivet. Modellen er en samspillmodell og vi har valgt utforske modellens fire hoveddimensjoner som ligger til grunn for samspillet. Vi har søkt å utvide teorigrunnlaget utover Illeris ved å ta inn annen teori der vi har funnet dette formålstjenlige i forhold til tema og problemstilling. Peter Senge (2006) er trukket inn med særlig vekt på forutsetninger for at organisatorisk læring skal finne sted. Når det gjelder den psykodynamiske dimensjon som vi har valgt å kalle for motivasjon, har vi valgt å trekke i selvbestemmelsesteorien til Deci & Ryan (1985) for å se på type motivasjon som eventuelt måtte være tilstede. Vi har valgt en kvalitativ tilnærming for å besvare oppgavens problemstilling. Kvalitativ forskningsintervju ble valgt som hovedmetode for datainnsamling da vi særlig ønsket å finne den subjektive opplevelse av kunnskapsutvikling og kompetanseheving. Observasjon og dokumentanalyse har også blitt benyttet i datainnsamlingen. Lærende nettverk i friluft øst i Agder fungerer som arbeidsmetode for utvikling og kompetanseheving. Våre funn viser at den enkelte lærer opplever nytte og motivasjon gjennom nettverksdeltakelsen. Det foregår en kollektiv læreprosess på nettverksnivå. Kollektive læreprosesser finner sted ved skoler der strukturelle og kulturelle betingelser er til stede.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderen_US
dc.titleLærende nettverk i friluft- et nyttig verktøy for individuell og kollektiv læring : en studie av et nettverkssamarbeid blant skoler øst i Agderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel