Lærende nettverk i friluft- et nyttig verktøy for individuell og kollektiv læring : en studie av et nettverkssamarbeid blant skoler øst i Agder
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136644Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en del av studiet Master i ledelse, spesialisering i personalledelse
og kompetanseutvikling ved Universitetet i Agder. Oppgaven er gjennomført høsten 2010 og
våren 2011. Oppgavens formål er å anvende vitenskapelig metode på en valgt problemstilling
og drøfte de resultater som foreligger ved hjelp av relevant teori og empirisk analyse.
Vi har i sammen med Friluftsrådet Sør, som er leder av prosjektet Lærende nettverk i friluft,
kommet frem til følgende problemstilling:
Hvordan fungerer Lærende nettverk i friluft som arbeidsmetode for utvikling og
kompetanseheving:
På individnivå, - for den enkelte deltaker i nettverket?
På organisasjonsnivå, - for den enkelte skole som representeres i nettverket?
Friluftsrådet Sør ønsker gjennom denne oppgaven å få gjort en vurdering av hvordan
nettverket har fungert frem til i dag, for eventuelt å kunne gjøre grep i forhold til videre
utvikling av nettverket.
Oppgavens teoretiske utgangspunkt er bygget opp rundt Illeris (2004) sin helhetsmodell for
læring i arbeidslivet. Modellen er en samspillmodell og vi har valgt utforske modellens fire
hoveddimensjoner som ligger til grunn for samspillet. Vi har søkt å utvide teorigrunnlaget
utover Illeris ved å ta inn annen teori der vi har funnet dette formålstjenlige i forhold til tema
og problemstilling. Peter Senge (2006) er trukket inn med særlig vekt på forutsetninger for at
organisatorisk læring skal finne sted. Når det gjelder den psykodynamiske dimensjon som vi
har valgt å kalle for motivasjon, har vi valgt å trekke i selvbestemmelsesteorien til Deci &
Ryan (1985) for å se på type motivasjon som eventuelt måtte være tilstede.
Vi har valgt en kvalitativ tilnærming for å besvare oppgavens problemstilling. Kvalitativ
forskningsintervju ble valgt som hovedmetode for datainnsamling da vi særlig ønsket å finne
den subjektive opplevelse av kunnskapsutvikling og kompetanseheving. Observasjon og
dokumentanalyse har også blitt benyttet i datainnsamlingen.
Lærende nettverk i friluft øst i Agder fungerer som arbeidsmetode for utvikling og
kompetanseheving. Våre funn viser at den enkelte lærer opplever nytte og motivasjon
gjennom nettverksdeltakelsen. Det foregår en kollektiv læreprosess på nettverksnivå.
Kollektive læreprosesser finner sted ved skoler der strukturelle og kulturelle betingelser er til
stede.
Beskrivelse
Masteroppgave i ledelse ORG500 2011 – Universitetet i Agder, Grimstad