Planlagt endringsarbeid på Samkom skole og i Stav trykkeri
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136638Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven er en del av Masterstudiet i ledelse, med spesialisering i personalledelse og kompetanseutvikling ved Universitetet i Agder. Tittel på oppgaven er ”Planlagt endringsarbeid på Samkom skole og i Stav trykkeri.” Oppgaven bygger på funn fra fire tidligere oppgaver vi har skrevet om de to virksomhetene høsten 2009 og våren 2010. I denne masteroppgaven ser vi på likheter og ulikheter i endringsprosesser i de to virksomhetene i forbindelse med tre planlagte endringer. På Samkom skole har vi deltatt i to endringsprosesser og i Stav trykkeri har vi deltatt i én endringsprosess. Oppgavens problemstilling er: Hvilke likheter og ulikheter i endringsprosesser finner vi på Samkom skole og i Stav trykkeri når planlagte endringer skal gjennomføres? Oppgavens teoretiske fundament er Jacobsens (2004) modell for planlagt endring og Illeris´(2004) modell for læring i arbeidslivet. Teori som er relevant for oppgavens problemstilling er knyttet opp mot begreper i disse to teoriene eller modellene. For å forstå og forklare de likheter og ulikheter vi finner på Samkom skole og i Stav trykkeri, benytter vi oss av tre begreper som sier noe om hvordan ulike organisasjoner møter utfordringer de møter i omgivelsene. Det er begrepene individualisering, arbeiderkollektivet og kollektivistisk individualisme. Vi har samlet inn data gjennom kvalitative metoder, og vi har lagt vekt på å sikre deltakelse av de ansatte i arbeidene. I de fire første arbeidene på skolen og i trykkeriet deltok vi som aksjonsforskere. I masteroppgaven går vi fra nærhet til distanse, og vi prøver å gjøre en ny fortolkning av de resultatene vi trakk frem i de fire første arbeidene eller oppgavene. På Samkom skole finner vi en større grad av individualisering enn i Stav trykkeri. I Stav trykkeri er et samlet arbeiderkollektiv mer rådende enn på skolen. Samtidig har vi funn vi mener viser at pedagogene på skolen etterspør noen av fordelene et arbeiderkollektiv kan gi, og de ansatte i trykkeriet gjør det samme i forhold til fordeler en økende grad av individualisering kan føre med seg. Kort sagt oppfatter vi at begrepet kollektivistisk individualisme beskriver vår hovedkonklusjon på oppgaven. Vi mener å se at Samkom skole og Stav trykkeri henter støtte i røttene til det tidligere arbeiderkollektivet og i den nyere tids individualisering når de skal tilpasse seg de endringene som skjer.
Beskrivelse
Masteroppgave i ledelse ORG500 2010 – Universitetet i Agder, Grimstad