Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStavenes, Jan Kenneth
dc.contributor.authorKittilsen, Anne
dc.contributor.authorOsestad, Elin
dc.date.accessioned2010-02-02T12:44:49Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136624
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse 2009 – Universitetet i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en del av studiet Master i ledelse, spesialisering i personalledelse og kompetanseutvikling ved Universitetet i Agder. Oppgaven er basert på arbeidet vi har gjort ved Hovedundervisningssykehjemmet for helseregion sør fra august 2008 til november 2009. Dette arbeidet har vært knyttet til studiet og har bestått av prosjekter omkring kompetanseutvikling og HMS samt undersøkelser i forkant av denne oppgaven. På bakgrunn av tidligere innsamlede data og nye data fra arbeidet denne høsten har vi gjennomført en evaluering av undervisningssykehjemmet. Oppgavens problemstilling er: Hvilke virkninger har funksjonen som undervisningssykehjem for læring i organisasjonen ved Songdalstunet. Hvordan påvirker dette arbeidspraksis og arbeidsidentitet i organisasjonen? Oppgavens teoretiske fundament er Jacobsens (2004) modell for planlagt endring og Illeris’ (2004) modell for læring i arbeidslivet. Teori som er relevant for oppgavens problemstilling er knyttet opp mot elementene i disse modellene. Oppgaven har tre tema: Disse er endringen til undervisningssykehjem, arbeidsidentitet og arbeidspraksis. Vi har løst oppgaven gjennom en prosessevaluering av endringen, der fokuset har vært på læring. Vi har samlet inn data gjennom kvalitative metoder og vekt på deltagelse fra ansatte og ledere. Vi har gjennomført gruppeintervjuer og dialogkafè i forbindelse med tidligere prosjekter. Kortundersøkelse og historieverksted er gjennomført direkte knyttet til masteroppgaven. Vi har funnet at læring har vært et sentralt element i endringen til undervisningssykehjem. Fokuset på læring i organisasjonen har økt i perioden vi var aktive. Læring er godt forankret i organisasjonens formelle elementer og preger på denne måten praksis ved undervisingssykehjemmet. Ansattes arbeidsidentitet påvirkes av undervisningssykehjemmet. Samtidig er det en utfordring å legitimere læring og fagutvikling i en kontekst med knappe ressurser. Læring og fagutvikling kan også i denne konteksten utgjøre en økning i ansattes jobbkrav og oppleves som press. Å fokusere på læringskultur og gi ansatte medvirkning og kontroll på arbeidsplassen vil være sentralt for å få læring til å bli en integrert del av arbeidspraksis og arbeidsidentitet.en
dc.format.extent1086726 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderen
dc.titleUndervisningssykehjem i Songdalen; en prosessevalueringen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber143en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel