Undervisningssykehjem i Songdalen; en prosessevaluering
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136624Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en del av studiet Master i ledelse, spesialisering i personalledelse
og kompetanseutvikling ved Universitetet i Agder. Oppgaven er basert på arbeidet vi har
gjort ved Hovedundervisningssykehjemmet for helseregion sør fra august 2008 til november
2009. Dette arbeidet har vært knyttet til studiet og har bestått av prosjekter omkring
kompetanseutvikling og HMS samt undersøkelser i forkant av denne oppgaven. På bakgrunn
av tidligere innsamlede data og nye data fra arbeidet denne høsten har vi gjennomført en
evaluering av undervisningssykehjemmet. Oppgavens problemstilling er:
Hvilke virkninger har funksjonen som undervisningssykehjem for læring i organisasjonen ved
Songdalstunet. Hvordan påvirker dette arbeidspraksis og arbeidsidentitet i organisasjonen?
Oppgavens teoretiske fundament er Jacobsens (2004) modell for planlagt endring og Illeris’
(2004) modell for læring i arbeidslivet. Teori som er relevant for oppgavens problemstilling er
knyttet opp mot elementene i disse modellene. Oppgaven har tre tema: Disse er endringen til
undervisningssykehjem, arbeidsidentitet og arbeidspraksis.
Vi har løst oppgaven gjennom en prosessevaluering av endringen, der fokuset har vært på
læring. Vi har samlet inn data gjennom kvalitative metoder og vekt på deltagelse fra ansatte
og ledere. Vi har gjennomført gruppeintervjuer og dialogkafè i forbindelse med tidligere
prosjekter. Kortundersøkelse og historieverksted er gjennomført direkte knyttet til
masteroppgaven.
Vi har funnet at læring har vært et sentralt element i endringen til undervisningssykehjem.
Fokuset på læring i organisasjonen har økt i perioden vi var aktive. Læring er godt forankret i
organisasjonens formelle elementer og preger på denne måten praksis ved
undervisingssykehjemmet. Ansattes arbeidsidentitet påvirkes av undervisningssykehjemmet.
Samtidig er det en utfordring å legitimere læring og fagutvikling i en kontekst med knappe
ressurser. Læring og fagutvikling kan også i denne konteksten utgjøre en økning i ansattes
jobbkrav og oppleves som press. Å fokusere på læringskultur og gi ansatte medvirkning og
kontroll på arbeidsplassen vil være sentralt for å få læring til å bli en integrert del av
arbeidspraksis og arbeidsidentitet.
Beskrivelse
Masteroppgave i ledelse 2009 – Universitetet i Agder, Grimstad