Hva er forholdet mellom relasjonskompetanse og små og mellomstore bedrifters ytelse i et samarbeid med andre bedrifter?
Abstract
Denne utredningen fokuserer på den kompetansen små og mellomstore bedrifter trenger for å oppnå bedre ytelse i samarbeid med andre bedrifter, relasjonskompetanse. Studier viser at til tross for den enorme betydning samarbeid har for de økonomiske resultatene for en bedrift, sliter over 70% av allianser med lønnsomhet, eller feiler helt. På bakgrunn av disse og flere andre forhold er problemstillingen som følger: "Hva er forholdet mellom relasjonskompetanse og små og mellomstore bedrifters ytelse i et samarbeid med andre bedrifter?". Ved hjelp av anerkjente teorier innen ulike fagfelt både fra IS-feltet og andre fagfelt samt intervjuer med bedriftsledere i små og mellomstore bedrifter, utarbeides en konseptuell modell basert på ti sentrale faktorer. Disse faktorene utgjør den kompetansen som påvirker ytelsen til små og mellomstore bedrifter i et samarbeid. Gjennom et kvantitativt undersøkelsesopplegg belyses problemstillingen ved hjelp av en elektronisk spørreundersøkelse. Den empiriske undersøkelsen finner relasjoner mellom følgende variabler: Fortrinn ved samarbeid og ytelse i samarbeide, Interkulturell kompetanse og Ytelse i samarbeid samt Bedriftens kommunikasjonsevner og Ytelse i samarbeid. Utredningen bidrar gjennom disse funnene til noen fokusområder som bedriftsledere i små og mellomstore bedrifter kan velge å konsentrere seg om. De viktigste funnene er at bedriftsledere mener at et samarbeid kan lede en til en bedre produktutvikling, sikrere ordretilgang og høyere anseelse. Videre er det viktig å fokusere på kulturelle forskjeller mellom organisasjoner samt at utveksling av tidsriktig og oppdatert informasjon mellom partene må skje for at et samarbeid skal lykkes.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i AgderAgder University College