E-læring, dialog og kommunikasjon - Et følgeforskningsprosjekt i tilknytning til Regionalt samarbeidsprosjekt om lederopplæring
Abstract
Denne rapporten presenterer resultater fra følgeforskning i tilknytning til Regionalt
samarbeidsprosjekt om lederopplæring. Prosjektet har siktet mot å realisere avtalen om
et inkluderende arbeidsliv (IA) ved å skolere mellomlederes kommunikative
egenskaper. Lederopplæringen har hatt deltakere fra kommunene Birkenes, Vennesla,
Mandal, Søgne, Lillesand, Songdalen og Kristiansand, samt Vest-Agder
fylkeskommune. Programmet som bestått av tre samlinger med støtte fra e-
læringsverktøy og en kursbok.
Undersøkelsen viser at de aller fleste deltakerne er svært fornøyde med programmet.
De er særlig fornøyde med samlingene. E-læringsverktøyet og kursboka er beskrevet
som et viktig og positivt supplement. Mengde og form passer også de fleste
deltakerne. Det ga dem anledning til å komme seg bort fra en travel hverdag, samtidig
som det i liten grad gikk på bekostning av andre oppgaver. Lederne verdsatte særlig
det å møte andre i samme situasjon, noe som ga dem muligheten til å reflektere over
egen rolle som leder under veiledning. De fleste deltakerne oppfattet også kurslederne
som dyktige. E-læringsverktøyet ble positivt vurdert som et visuelt og interaktivt
medium. Kursboka ble beskrevet som enkel og lettlest.
De aller fleste deltakerne mente de hadde hatt stort utbytte av programmet. Det er
verdt å merke seg at dette utbyttet i hovedsak kan knyttes til interesse, refleksjon og
engasjement rundt det å være leder. I mindre grad var det mulig å spore endringer i
ledernes praksis, men det kan skyldes at slik endring er vanskelig å påvirke og måle.
Ledernes medarbeidere understreket at denne typen kurs var et viktig tiltak for å bedre
kompetansen hos deres ledere, og det er grunn til å anta at kurset på sikt vil føre til et
bedre arbeidsmiljø og muligens lavere sykefravær. Samtidig understrekes det i
rapporten at kurset er noe overfladisk for ledere som allerede har mye lederopplæring
og at det derfor best egner seg for deltakere med begrenset ledererfaring. En bør heller
ikke forvente store endringer i etterkant av et slikt tiltak. Det vurderes likevel som
viktig for å vedlikeholde og forbedre en god praksis blant kommunenes mellomledere.
Publisher
Universitetet i AgderSeries
Skriftserien (Høgskolen i Agder)144e