Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoe, Carl Erik
dc.contributor.authorRye, Ståle Angen
dc.date.accessioned2008-01-07T11:58:57Z
dc.date.available2007
dc.date.issued2007
dc.identifier.isbn978-82-7117-635-8
dc.identifier.issn1504-9299
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134953
dc.description.abstractDenne rapporten presenterer resultater fra følgeforskning i tilknytning til Regionalt samarbeidsprosjekt om lederopplæring. Prosjektet har siktet mot å realisere avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA) ved å skolere mellomlederes kommunikative egenskaper. Lederopplæringen har hatt deltakere fra kommunene Birkenes, Vennesla, Mandal, Søgne, Lillesand, Songdalen og Kristiansand, samt Vest-Agder fylkeskommune. Programmet som bestått av tre samlinger med støtte fra e- læringsverktøy og en kursbok. Undersøkelsen viser at de aller fleste deltakerne er svært fornøyde med programmet. De er særlig fornøyde med samlingene. E-læringsverktøyet og kursboka er beskrevet som et viktig og positivt supplement. Mengde og form passer også de fleste deltakerne. Det ga dem anledning til å komme seg bort fra en travel hverdag, samtidig som det i liten grad gikk på bekostning av andre oppgaver. Lederne verdsatte særlig det å møte andre i samme situasjon, noe som ga dem muligheten til å reflektere over egen rolle som leder under veiledning. De fleste deltakerne oppfattet også kurslederne som dyktige. E-læringsverktøyet ble positivt vurdert som et visuelt og interaktivt medium. Kursboka ble beskrevet som enkel og lettlest. De aller fleste deltakerne mente de hadde hatt stort utbytte av programmet. Det er verdt å merke seg at dette utbyttet i hovedsak kan knyttes til interesse, refleksjon og engasjement rundt det å være leder. I mindre grad var det mulig å spore endringer i ledernes praksis, men det kan skyldes at slik endring er vanskelig å påvirke og måle. Ledernes medarbeidere understreket at denne typen kurs var et viktig tiltak for å bedre kompetansen hos deres ledere, og det er grunn til å anta at kurset på sikt vil føre til et bedre arbeidsmiljø og muligens lavere sykefravær. Samtidig understrekes det i rapporten at kurset er noe overfladisk for ledere som allerede har mye lederopplæring og at det derfor best egner seg for deltakere med begrenset ledererfaring. En bør heller ikke forvente store endringer i etterkant av et slikt tiltak. Det vurderes likevel som viktig for å vedlikeholde og forbedre en god praksis blant kommunenes mellomledere.en
dc.format.extent402851 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.publisherUniversitetet i Agderen
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien (Høgskolen i Agder)en
dc.relation.ispartofseries144een
dc.subjectInkluderende arbeidsliv (IA)en
dc.subjectLederopplæringen
dc.subjectE-læringen
dc.subjectRegionalt samarbeiden
dc.titleE-læring, dialog og kommunikasjon - Et følgeforskningsprosjekt i tilknytning til Regionalt samarbeidsprosjekt om lederopplæringen
dc.typeBooken


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel