Browsing AURA by Author "Nyberg, Gunn"
Now showing items 1-17 of 17
-
Creative dance – practising and improving … what? A study in physical education teacher education
Larsson, Håkan; Barker, Dean; Ekberg, Jan-Eric; Engdahl, Christopher; Frisk, Anders; Nyberg, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2024)Creative dance, that is to say, movements, with or without music, which allow participants to express ideas, thoughts, and feelings, are sometimes accompanied by a ‘there is no right or wrong way to move’ rhetoric. This ... -
Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving
Malkoc, Fatima; Opheim, Mathilde (Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ... -
Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving.
Malkoc, Fatima; Opheim, Mathilde (Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ... -
"God kompetanse i kroppsøving er mer enn ferdighet, men uklart hva?" En studie av lærerstudenters oppfattelse av god kompetanse i kroppsøving.
Langeland, Lars Lilletun; Timenes, Kristian Eriksen (Master thesis, 2024)Denne studien undersøker kroppsøvingsstudenters oppfatning av hva som er god kompetanse i kroppsøving og om det er forskjeller mellom studenter på ulike stadier av utdanningsløpet. Bakgrunnen for studien er spørsmål om ... -
«God kompetanse i kroppsøving er mer enn ferdighet, men uklart hva?» En studie av lærerstudenters oppfattelse av god kompetanse i kroppsøving.
Langeland, Lars Lilletun; Timenes, Kristian Eriksen (Master thesis, 2024)Denne studien undersøker kroppsøvingsstudenters oppfatning av hva som er god kompetanse i kroppsøving og om det er forskjeller mellom studenter på ulike stadier av utdanningsløpet. Bakgrunnen for studien er spørsmål om ... -
How Movement Habits Become Relevant in Novel Learning Situations
Barker, Dean; Larsson, Nils Håkan Olof; Nyberg, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose: To (a) present a theoretical framework that describes how learners’ movement habits become relevant in the development of movement capability and (b) present data that illustrate how this process occurs in practice. ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
Thygesen, Petter; Øynes, Anders Christian (Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
Thygesen, Petter; Øynes, Anders Christian (Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
Ulvseth, Nicklas; Larsen, Vegard Voreland (Master thesis, 2023)Sammendrag. Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
Larsen, Vegard Voreland; Ulvseth, Nicklas (Master thesis, 2023)Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå å utdanne ... -
Jeg ble irritert jeg, når læreren fortalte at vi skulle bort fra de klassiske idrettene i kroppsøving
Seyffarth, Erlend; Wiggen, Hanna (Master thesis, 2023)I masteroppgaven vår undersøker vi; hvem studenten som starter på kroppsøvingslærerutdanning er, hvilke erfaringer studenten har med bevegelsesaktiviteter og hvordan studenten beskriver møte med ny utdanning. Studentene ... -
Jeg ble irritert jeg, når læreren fortalte at vi skulle bort fra klassiske idrettene i kroppsøving
Seyffarth, Erlend; Wiggen, Hanna (Master thesis, 2023)I masteroppgaven vår undersøker vi; hvem studenten som starter på kroppsøvingslærerutdanning er, hvilke erfaringer studenten har med bevegelsesaktiviteter og hvordan studenten beskriver møte med ny utdanning. Studentene ... -
Maskulinitetens hegemoni i kroppsøvingsfaget
Langstad, Sander (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker kjønnsforskjeller i kroppsøving med fokus på lærerutdanningen, gjennom å avdekke studenters oppfattelse av kjønn i faget. Problemstillingen tar utgangspunkt i hvordan studenter ved ... -
A PE teacher’s tale: journeying from teacher education to teaching practice in physical education
Tolgfors, Björn; Quennerstedt, Mikael; Backman, Erik; Nyberg, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)As part of a longitudinal research project on the transition from physical education teacher education (PETE) to school physical education (PE) in Sweden and exploring whether and how PETE matters, this article uses narrative ... -
Peer assessment in physical education teacher education–a complex process making social and physical capital visible
Backman, Erik; Quennerstedt, Mikael; Tolgfors, Björn; Nyberg, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)Peer assessment has been proven to improve learning for both the observer and the observed. One dimension of peer assessment that has been given little attention in the context of physical education teacher education (PETE) ... -
What it Means to be a Learner and What it Means to Learn and Know in Movement Skill Learning
Nyberg, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this paper is to suggest perspectives on movement capability and movement skill learning that take into account the intrinsic, meaningful value of moving in terms of the experience of the mover as a learner and ... -
Å være innenfor normalen
Ryland, Emil-André; Aas, Espen (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kroppsøvingsstudenter ved lærerutdanningen forstår begrepet 'helse' etter å ha fullført sitt studieløp. Gjennom kvalitative intervjuer med 12 studenter utforskes ulike perspektiver ...