Blar i AURA på forfatter "Erfjord, Ingvald"
-
Distributed authority and opportunities for children’s agency in mathematical activities in kindergarten
Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd (Chapter; Peer reviewed, 2015) -
The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness: A Field Experiment
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland; Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd (Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract: This study tests an intervention that introduces a structured curriculum for five-year-olds into the universal preschool context of Norway, where the business as usual is an unstructured curriculum. We conduct a ... -
Elevers motivasjon i arbeid med virkelighetsnær matematikk
Egeland, Marita; Leidland, Ingeborg Løyning (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan arbeid med virkelighetsnære matematikkoppgaver påvirket motivasjonen til elever i matematikkfaget. Vi ønsket at elevene skulle lage sine egne problemstillinger basert på ... -
Hvordan jobber matematikklæreren for å legge til rette for problemløsning?
Evjen, Bettina (Master thesis, 2024)Den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020, vier problemløsning stor plass og inkluderer det som ett av seks kjerneelementer. Denne studien har som formål å undersøke hvordan matematikklærere jobber for å legge til rette for ... -
Kindergarten teachers’ accounts of their developing mathematical practice
Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2012)This study explores kindergarten teachers’ accounts of their developing mathematical practice in the context of their participation in a developmental research project. Observations and interviews were analysed to elaborate ... -
Kindergarten teachers’ orchestration of mathematical activities afforded by technology: agency and mediation
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Monaghan, John David (Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Kommunikasjon i matematikk: En kasusstudie om ungdomsskoleelevers arbeid med lukkede algebraiske oppgaver
Fjeldly, Inger Lise Evju (Master thesis, 2022)Sammendrag Tema for denne masteroppgaven er kommunikasjon i matematikk. Den nye læreplanen i faget vektlegger i større grad resonnering, argumentasjon og utforsking enn tidligere. Faget skal bidra til at elevene utvikler ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
Bakken, Karen; Tønnessen, Maren (Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Modellering og dybdelæring i matematikk: En studie av ungdomsskoleelevers arbeid med modelleringsoppgaver og indikasjoner på dybdelæring.
Tønnessen, Maren; Bakken, Karen (Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er dybdelæring og modellering. Både dybdelæring og modellering er forankret i den nye læreplanen LK20 og leder inn mot våre forskningsspørsmål. 1: Hvordan er og beskriver elevene ... -
Modellering og virkelighetsnær matematikk i gruppearbeid
Sund, Christer (Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å få et innblikk i hvilke tankeprosesser og vurderinger elever på 7. trinn gjør underveis når de arbeider med en virkelighetsnær oppgave innen personlig økonomi. Studiens design har ... -
Qualities in mathematical discourses in kindergartens
Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald (Peer reviewed; Journal article, 2020)In this study we investigated qualities of the mathematical discourse in four kindergarten classes in which kindergarten teachers and 5-year-old children engaged in mathematical learning activities. We analysed differences ... -
Teachers' implementation and orchestration of Cabri-use in mathematics teaching
Erfjord, Ingvald (Doctoral thesis, 2008)This thesis reports from a study of three teachers¿ first ever use of a particular computer software tool, Cabri, in teaching at two lower secondary schools in Norway. The thesis gives a characterisation of teachers¿ ...