Browsing AURA by Author "Kvåle, Gunhild"
Now showing items 1-11 of 11
-
«ChatGPT er jo tilsynelatende veldig smart, men så er den jo litt dum og»
Rekvik Tveit, Henrik; Flotve, Fredrik (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker vi norsklæreres vurdering av ChatGPTs potensial som verktøy i norskfagets for- og etterarbeid. Undersøkelsen baserer seg på semistrukturerte, kvalitative intervjuer med fire norsklærere ... -
Critical literacy and digital stock images; The interests of the uninteresting images
Kvåle, Gunhild (Peer reviewed; Journal article, 2023)Stock photos from commercial image banks are extensively used in a variety of texts, such as news reports, organizational websites, sponsored social media posts, and information brochures. This article aims at showing how ... -
"Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn."
Kvåle, Gunhild (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
"Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn."
Kvåle, Gunhild (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Hvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?
Bakke, Amund (Master thesis, 2023)I LK20 er et av kjerneelementene «kritisk tilnærming til tekst», og allerede fra første trinn skal elevene øve på å se kritisk på det de leser og hører. Begrepet som blir mye omtalt i oppgaven, «kritisk tilnærming til ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ... -
Metode og data
Kvåle, Gunhild; Tønnessen, Elise Seip (Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Se torsken, en feit og fin og norsk en. En multimodal retorisk studie av Norges Sjømatråds kommunikasjon på det kinesiske sosiale mediet WeChat
Bondevik, Mari (Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å avdekke kjennetegnene ved Norges Sjømatråds multimodale kommunikasjon på WeChat. WeChat er et kinesisk sosialt medium som ikke er kjent i den vestlige verden, oppgaven gir derfor ... -
Semiotisk arbeid i læringsprosesser
Tønnessen, Elise Seip; Kvåle, Gunhild (Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Software as ideology: A multimodal critical discourse analysis of Microsoft Word and SmartArt
Kvåle, Gunhild (Peer reviewed; Journal article, 2016)Software has become ubiquitous in higher education, especially often takenfor-granted Microsoft Word. Educational writing involves more than horizontal lines of text, but also multimodal representations. When students write ... -
Å kommunisere fagkunnskap digitalt. To case-analyser av forholdet mellom multimodal representasjon og programvare
Kvåle, Gunhild (Chapter; Peer reviewed, 2016)