Se torsken, en feit og fin og norsk en. En multimodal retorisk studie av Norges Sjømatråds kommunikasjon på det kinesiske sosiale mediet WeChat
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142227Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å avdekke kjennetegnene ved Norges Sjømatråds multimodale kommunikasjon på WeChat. WeChat er et kinesisk sosialt medium som ikke er kjent i den vestlige verden, oppgaven gir derfor innblikk i applikasjonen. Det brukes kvantitativ tilnærming av 142 innlegg som er publisert på Sjømatrådets offisielle konto på WeChat, det utgjør alle innlegg som er skrevet på både engelsk og mandarin i perioden 2021-2023. Videre er det fokus på multimodalt samspill mellom verbaltekst og bilde, med et retorisk perspektiv i form av appellformene etos, patos og logos. Norges Sjømatråd er et selskap som jobber på vegne av den norske stat og fiskeriselskap med markedskommunikasjon og PR for å øke eksporten av sjømat.
Det teoretiske rammeverket baseres på sosiale medier med særlig henblikk på WeChat. I tillegg til retorikk som fagfelt, og videre beskrivelse i visuell og multimodal retorikk. Oppgaven skal besvare problemstillingen «Hva kjennetegner Norges Sjømatråds multimodale retorikk på WeChat?».
Funn gjort i denne studien viser at Norges Sjømatråd kommuniserer med formål å informere og skape forståelse rundt budskapet deres. Bildene brukt i innleggene er generelle og flerfunksjonelle, og de mest anvendte motivene viser matrett, mennesker og natur. Det vises i tillegg at det lingvistiske budskapet inkluderer nesten alltid Norge eller norsk, og sier ofte noe om sjømat, enten spesifisert eller generelt. Andre funn viser at etos- og patosappeller brukes mer enn logosappeller.