• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Management
  • Master´s theses : Executive Master of Business Administration
  • View Item
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Management
  • Master´s theses : Executive Master of Business Administration
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Entreprenørskap i skolen - hva er det som gjør det så vanskelig, og hvordan håndteres utfordringene

Steffensen, Hege
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:229115732:36327886.pdf (1.663Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3147205
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master´s theses : Executive Master of Business Administration [97]
Abstract
Sammendrag

I denne studien har jeg sett på fenomenet entreprenørskap i skole. Entreprenørskap er ingen

nyhet, men i et skolehistorisk perspektiv er vi fortsatt i krybben. Entreprenørskap er

introdusert av Regjeringen for å sette opplæringen i kompasskurs mot framtiden. Vi snakker

om ferdigheter for det 21. århundret, og eleven skal utvikle kompetanse til å mestre livet sitt i

en verden som hurtig skifter takt. Det er nye utfordringer som skal løses og jobber som skal utføres,

som vi ikke kjenner til i dag. Det ligger også en forventning om at dagens elever skal bidra til

å skape et økonomisk bærekraftig Norge gjennom etablering og forretningsdrift.

Formålet med forskningen har vært å skape mer forståelse om barrierer som lederne møter i

arbeidet med entreprenørskap, og undersøke hvordan de håndterer barrierene. Det er lærerne

som er tett på elevene, men det er lederne som må ta ansvaret for at

entreprenørskapspedagogikken får fotfeste i organisasjonen og institusjonaliseres.

Jeg har benyttet et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte intervju av åtte

informanter som kilde til data. Informantene leder og har ansvar for arbeidet med

entreprenørskap ved sin skole, og har ulik erfaring med metodikken. Analysen er basert på en

stegvis deduktiv-induktiv tilnærming hvor empirien har vært nær i analysen hele vegen fram

til sammenslåtte kodegrupper. Da fikk den eksisterende teorien om barrierer,

organisasjonsutvikling og det å lede prosessene en viktigere rolle.

De mest fremtredende funnene for denne studien er fem barrierkategorier som hemmer

prosessen med å implementere entreprenørskap som metodikk. Det er interessant at

metodikken i seg selv, eller forhold rundt den, er en egen barriere. Samtidig er det et par

skolespesifikke barrierer innenfor tidskategorien som skiller seg ut. Caseskolene i studien står

frem med ulik modenhet i forhold til å håndtere barrierer som oppstår i endringsprosessen.

Målet med endringsprosessen er å skape en bedre utdanning for elevene og på den måten

ivareta samfunnsoppdraget.

Jeg presenterer en barrieretabell for entreprenørskap i skole, figur

for modenhetsvurdering og en prosessmodell for håndtering av barrierer i konklusjonen for

studien.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit