Entreprenørskap i skolen - hva er det som gjør det så vanskelig, og hvordan håndteres utfordringene
Abstract
SammendragI denne studien har jeg sett på fenomenet entreprenørskap i skole. Entreprenørskap er ingen nyhet, men i et skolehistorisk perspektiv er vi fortsatt i krybben. Entreprenørskap er introdusert av Regjeringen for å sette opplæringen i kompasskurs mot framtiden. Vi snakker om ferdigheter for det 21. århundret, og eleven skal utvikle kompetanse til å mestre livet sitt i en verden som hurtig skifter takt. Det er nye utfordringer som skal løses og jobber som skal utføres, som vi ikke kjenner til i dag. Det ligger også en forventning om at dagens elever skal bidra til å skape et økonomisk bærekraftig Norge gjennom etablering og forretningsdrift.
Formålet med forskningen har vært å skape mer forståelse om barrierer som lederne møter i arbeidet med entreprenørskap, og undersøke hvordan de håndterer barrierene. Det er lærerne som er tett på elevene, men det er lederne som må ta ansvaret for at entreprenørskapspedagogikken får fotfeste i organisasjonen og institusjonaliseres.
Jeg har benyttet et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte intervju av åtte informanter som kilde til data. Informantene leder og har ansvar for arbeidet med entreprenørskap ved sin skole, og har ulik erfaring med metodikken. Analysen er basert på en stegvis deduktiv-induktiv tilnærming hvor empirien har vært nær i analysen hele vegen fram til sammenslåtte kodegrupper. Da fikk den eksisterende teorien om barrierer, organisasjonsutvikling og det å lede prosessene en viktigere rolle.
De mest fremtredende funnene for denne studien er fem barrierkategorier som hemmer prosessen med å implementere entreprenørskap som metodikk. Det er interessant at metodikken i seg selv, eller forhold rundt den, er en egen barriere. Samtidig er det et par skolespesifikke barrierer innenfor tidskategorien som skiller seg ut. Caseskolene i studien står frem med ulik modenhet i forhold til å håndtere barrierer som oppstår i endringsprosessen. Målet med endringsprosessen er å skape en bedre utdanning for elevene og på den måten ivareta samfunnsoppdraget.
Jeg presenterer en barrieretabell for entreprenørskap i skole, figur for modenhetsvurdering og en prosessmodell for håndtering av barrierer i konklusjonen for studien.