Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørnestøl, Katharina Reionn
dc.contributor.authorGjelsvik, Torill
dc.contributor.authorLie, Asbjørn
dc.contributor.authorEnoksen, Solveig
dc.contributor.authorSodeland, Marte
dc.contributor.authorSolheim, Roar
dc.contributor.editorLien, Anne
dc.contributor.editorØstreng Nygård, Malene
dc.date.accessioned2024-07-30T13:13:26Z
dc.date.available2024-07-30T13:13:26Z
dc.date.created2024-01-22T15:29:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBjørnestøl, K. R., Gjelsvik, T., Lie, A., Enoksen, S., Sodeland, M. & Solheim, R. (2023). Rapport BIOMANG : Tiltak for å bevare og fremme biologisk mangfold på campus Gimlemoen UiA. University of Agder.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143748
dc.description.abstractTap av biologisk mangfold er en global krise (Ceballos et al. 2020, Hallmann et al. 2017) som truer samtlige av FNs bærekraftsmål, og UiA har som organisasjon forpliktet seg til å bidra til å nå disse målene. I tillegg til at alt liv har en egenverdi, gir også biologisk mangfold oss økonomiske og helsemessige fordeler. På campus har biologisk mangfold ytterligere en stor verdi innenfor formidling og undervisning, samt en verdi for universitetets omdømme. Mange utenlandske universiteter har utarbeidet planer for å sikre biologisk mangfold på sine campusområder. For eksempel har Kings College ved University of Cambridge erstattet kortklipt plen med blomstereng på sin campus. Dette har ikke bare ført til dokumentert positiv effekt på biologisk mangfold, men også lavere driftskostnader og økt trivsel og velvære blant studenter og ansatte (Marshall et al., 2023). Etter vår kunnskap har ingen universiteter i Norge presentert slike planer for sine campusarealer, selv om biologisk mangfold inngår i undervisningen. Ved å lage og implementere en biomangfoldsplan for universitetsområdet, har UiA muligheter til å være et foregangsuniversitet i Norge på dette området. Denne rapporten beskriver initiativet BIOMANG, iverksatt av Institutt for Naturvitenskaplige fag og Naturmuseet ved universitetet i Agder. Hensikten med initiativet er å bevare og fremme biologisk mangfold på campus Gimlemoen som en grunnleggende ressurs for fremtiden. I tillegg ønsker vi å legge til rette for kartlegging og formidling av kunnskap om biologisk mangfold. BIOMANG berører hele samfunnsoppdraget til UiA, både undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid og samfunnskontakt og nyskaping (se figur 1). Initiativet vil også ha betydning for både de ansattes og studentenes arbeids- og læringsmiljø. BIOMANG handler om å bidra til det tverrfaglige satsningsområde Det grønne skiftet i UiAs strategiplan 2021-2024, men kan også ha betydning for alle de andre tverrfaglige satsingsområder: Teknologi og samfunnsendringer, Demokrati og medborgerskap, Helse og levekår, Læring og dannelse, og Kunst i samfunn. Formålet med denne rapporten er å synliggjøre hvordan biologisk mangfold inngår i UiAs samfunnsoppdrag og de ulike tverrfaglige satsingsområdene, samt komme med konkrete forslag til tiltak på ulike nivåer. I de neste avsnittene vil vi gå gjennom BIOMANGs involvering i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid, samfunnskontakt og arbeids- og læringsmiljø, før vi beskriver de ulike arbeidspakkene mer konkret. Vi er en prosjektgruppe som består av ansatte på Institutt for naturvitenskapelige fag og Naturmuseet, i tillegg til representanter fra drift og administrasjon. De som har vært med å utarbeide denne rapporten er: Anne Lien, Malene Østreng Nygård, Katharina Reionn Bjørnestøl, Solveig Enoksen, Torill Gjelsvik, Asbjørn Lie, Marte Sodeland og Roar Solheim. Beate Strøm Johansen har supplert prosjektgruppa med tekst. Anne Lien og Malene Østreng Nygård har vært prosjektledere og redaktører for rapporten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleRapport BIOMANG : Tiltak for å bevare og fremme biologisk mangfold på campus Gimlemoen UiAen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Zoologiske og botaniske fag: 480en_US
dc.source.pagenumber42en_US
dc.identifier.cristin2232163


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal