Digital kommunikasjon og ideelle organisasjoner
Abstract
Bakgrunnen for denne masteroppgaven er medialisering av samfunnet og hvilke rolle mediene har i samfunnet og kulturen. Denne masteroppgaven er en casestudie av den ideelle organisasjonen Blå Kors Kristiansand og deres arbeid med å styrke og opprettholde relasjoner med sine interessenter, ansatte og samfunnet. Hvordan påvirker medialisering deres arbeid med relasjonsbygging og synliggjøring av sin organisasjon som en ledende samfunnsaktør er en viktig del av oppgaven.
Masteroppgaven baserer seg på et tverrfaglig teoretisk rammeverk og et metodisk rammeverk fra samfunnsvitenskap og kommunikasjonsvitenskap. Resultatene fra oppgaven viser til at identitet, omdømme og image er komplekse fenomener som kan tolkes på forskjellige måter. Fenomenene vil være sentrale elementer for Blå Kors Kristiansand til å kunne synliggjøre seg som en organisasjon som ønsker å skape god samfunnsverdi for samfunnet. En viktig del av synliggjøringen og relasjonsbyggingen for organisasjonen er utnyttelsen av forskjellige medieplattformer og deres individuelle styrker og ulemper. Oppgaven illustrerer og Blå Kors Kristiansand som en ideell organisasjon sitt viktigste arbeid ved relasjonsbygging oppstår i de fysiske rommene. Et stort fokus på organisasjonen er å være der mennesker er. Og ved medialisering av samfunnet og utviklingen av mediene og hvor vi mennesker kommuniserer vil gi gode grunnlag for å bruke de forskjellige plattformene for å kunne skape relasjoner og synliggjøring av organisasjonen.