Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHodøl, Hans Olav
dc.contributor.authorLarsen, Tor Henning Haugland
dc.date.accessioned2024-07-13T16:25:25Z
dc.date.available2024-07-13T16:25:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050862:122116123
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141041
dc.description.abstractNorsk: Filmproduksjon kombinert med stedsmarkedsføring har økt mye i verden. Eksempler på dette er New Zealand, som har hatt en stor økning i antall turister som vil komme for å se hvor Hobbitsyssel fra Ringenes Herre, Hobbiten og Leavesden Studios i London hvor Harry Potter-filmene ble innspilt. I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på om det er lignende effekter i forhold til stedsmarkedsføring på kjente amerikanske filmer filmet i Norge. Et annet interessant moment som jeg har sett i sammenheng med dette er dagens filminsentivordning og hvilken effekt den har på om Hollywood-produksjoner velger Norge framfor andre land som innspillingsland. Jeg har også sett på forbedringer på begge tematikkene. I en tid med stor konkurranse i forhold til filmturisme er det viktig å se på hvor man legger ut informasjon om reiser og stedsmarkedsføring. Problemstillingen i min masteroppgave lyder som følger: Hva gjør norske steder interessante for amerikanske filmproduksjoner og hva gjør norske myndigheter og turistnæringen for å markedsføre filmlokasjoner i etterkant? English: Film production connected to place branding is increasing and plays a significant role in our world. Examples of this is New Zealand, where tourists visit the film location the Shire from “Lord of the Rings” and “The Hobbit” and Leavesden Studios in London where the Harry Potter movies were filmed. In this Master Thesis I have studied closely the topics of place branding in several American movies filmed in Norway. Related to this, another area of focusing is how the film incentive scheme works and what kind of effect this has on the Hollywood-producers’ decisions to choose Norway compared to other countries for production. I have also examined possibilities for improvement for both marketing and the incentive scheme. In a time with large competition in connection with film tourism, travels, and marketing, it is also vital to choose the right platform for advertising and information carefully. In my Master Thesis my thesis statement is: What makes Norwegian locations interesting for American film productions and what do the Norwegian authorities and tourist industry do to market the film locations after the film productions is finished?
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleStedsmarkedsføring av amerikanske filmer i Norge og den norske insentivordningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel