Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJanne Lund
dc.contributor.authorMiriam Trovi
dc.date.accessioned2024-07-12T16:24:34Z
dc.date.available2024-07-12T16:24:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229851831:37418994
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140727
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om miljøterapeutens arbeid med det psykososiale miljøet i ungdomsskolen. Gjennom ny opplæringslov og en stadig debatt om miljøterapiens rolle innenfor ulike fagfelt er dette utgangspunktet for valget av denne tematikken. Empirien i denne oppgaven viser at miljøterapeutisk arbeid i skolen har en direkte effekt på elevene som opplever psykisk lidelser, og at miljøterapeutene fasiliteter og reduserer gjennom tiltak mot mobbing ungdom som slutter i skolen. Denne studien er basert på 5 kvalitative dybde intervjuer hvor jeg har intervjuet miljøterapeuter i ungdomsskole og lokal barneverntjeneste. Miljøterapiens rolle kommer frem i denne studien som en relasjonell, strukturell og systemisk måte og ivareta opplæringslovens krav om å danne et trygt og godt psykososialt skolemiljø for barn og unge. Relasjonelt arbeid mellom elev og miljøterapeut å bli kjent med elevmassen kommer frem som den viktigste delen av arbeidet til miljøterapeutene. Miljøterapeutens mulighet og oppgave handler nettopp om å styrke relasjonen til de elevene som på noen måte viser at de sliter og igjen styrke deres selvfølelse, selvbilde og evne til å finne løsninger, til å selv-regulere og finne akseptable og bærekraftige utløp for frustrasjon og deres ubehag. Miljøterapeutene ser ut i denne studien også til å kunne fungere som et kritisk bindeledd og som en forlenget arm utenfor skolen til samarbeidsparter i stat og kommune.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMiljøterapeutisk arbeid i ungdomsskolen - en kvalitativ studie av fem miljøterapeuters arbeid med psykososialt miljø blant ungdom.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel