dc.description.abstract | Masteroppgaven utforsker hva som kjennetegner erfarne barnevernsansatte som forblir i yrket
til tross for hverdager preget av utfordringer og belastninger det medfører. Gjennom å rette
oppmerksomheten mot personlige egenskaper, mestring og indre motivasjon, har studien som
mål å bidra til økt kunnskap som kan styrke de ansatte og bygge en bærekraftig og robust
tjeneste.
Studien identifiserer flere likheter med «grit» begrepets vektlegging av utholdenhet og
lidenskap som nødvendige egenskaper for å forbli i barnevernstjenesten over tid. Drøftingen
viser at andre egenskaper som tilpasningsevne, samt informantenes positive holdning til
utfordringer, også spiller en avgjørende rolle i hvordan de nærmer seg arbeidsoppgavene.
Informantenes grunnleggende verdier som forpliktelse, omsorg og åpenhet fremstår sentrale
ved at de påvirker deres relasjoner, dedikasjon og engasjement i jobben.
Funnene viser at informantenes tilpasningsevne og positive innstilling har stor betydning for
deres valg av mestringsstrategier. Informantene velger problemfokuserte strategier med en
realistisk og "godt nok" tilnærming til arbeidet. De opprettholder en balanse mellom autonomi
og lojalitet, og prioriterer egenomsorg ved å sikre en god balanse mellom arbeid og fritid.
Når det gjelder arbeidsmiljø, spiller støtte fra kolleger en essensiell rolle i å opprettholde
motivasjon og trivsel blant ansatte. Det sterke fellesskapet med nærmeste kolleger bidrar til
daglig glede og gir energi. En lederstil som fremmer autonomi og anerkjenner ansattes
kompetanse blir også fremhevet som avgjørende for å opprettholde og styrke engasjementet
og dedikasjonen til arbeidet.
Funnene viser at informantenes evne til å stå i utfordringer og motgang blir stryket gjennom
erfaring og eksponering for krevende situasjoner. Samtidig må denne utviklingen ses i
sammenheng med arbeidsmiljøfaktorer som kan ha stor betydning ved enten å styrke eller
svekke denne prosessen. Funnene peker på en bekymringsfull tendens der teoretisk kunnskap,
som krav til mastergrad og økt fokus på dokumentasjon, vektlegges mer enn erfaringsbasert
kompetanse og det relasjonelle arbeidet med barn og unge. Informantene understreker
behovet for en arbeidskultur som verdsetter "godt nok" fremfor perfeksjon, og som
anerkjenner feil som en naturlig del av læringsprosessen. | |