Show simple item record

dc.contributor.advisorKroken, Randi. E
dc.contributor.authorObuchowicz, Sylwia
dc.contributor.authorMørkestøl Marta
dc.date.accessioned2024-07-10T16:23:51Z
dc.date.available2024-07-10T16:23:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229851831:57035535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139771
dc.description.abstractMasteroppgaven utforsker hva som kjennetegner erfarne barnevernsansatte som forblir i yrket til tross for hverdager preget av utfordringer og belastninger det medfører. Gjennom å rette oppmerksomheten mot personlige egenskaper, mestring og indre motivasjon, har studien som mål å bidra til økt kunnskap som kan styrke de ansatte og bygge en bærekraftig og robust tjeneste. Studien identifiserer flere likheter med «grit» begrepets vektlegging av utholdenhet og lidenskap som nødvendige egenskaper for å forbli i barnevernstjenesten over tid. Drøftingen viser at andre egenskaper som tilpasningsevne, samt informantenes positive holdning til utfordringer, også spiller en avgjørende rolle i hvordan de nærmer seg arbeidsoppgavene. Informantenes grunnleggende verdier som forpliktelse, omsorg og åpenhet fremstår sentrale ved at de påvirker deres relasjoner, dedikasjon og engasjement i jobben. Funnene viser at informantenes tilpasningsevne og positive innstilling har stor betydning for deres valg av mestringsstrategier. Informantene velger problemfokuserte strategier med en realistisk og "godt nok" tilnærming til arbeidet. De opprettholder en balanse mellom autonomi og lojalitet, og prioriterer egenomsorg ved å sikre en god balanse mellom arbeid og fritid. Når det gjelder arbeidsmiljø, spiller støtte fra kolleger en essensiell rolle i å opprettholde motivasjon og trivsel blant ansatte. Det sterke fellesskapet med nærmeste kolleger bidrar til daglig glede og gir energi. En lederstil som fremmer autonomi og anerkjenner ansattes kompetanse blir også fremhevet som avgjørende for å opprettholde og styrke engasjementet og dedikasjonen til arbeidet. Funnene viser at informantenes evne til å stå i utfordringer og motgang blir stryket gjennom erfaring og eksponering for krevende situasjoner. Samtidig må denne utviklingen ses i sammenheng med arbeidsmiljøfaktorer som kan ha stor betydning ved enten å styrke eller svekke denne prosessen. Funnene peker på en bekymringsfull tendens der teoretisk kunnskap, som krav til mastergrad og økt fokus på dokumentasjon, vektlegges mer enn erfaringsbasert kompetanse og det relasjonelle arbeidet med barn og unge. Informantene understreker behovet for en arbeidskultur som verdsetter "godt nok" fremfor perfeksjon, og som anerkjenner feil som en naturlig del av læringsprosessen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleStyrke gjennom mot og mestring En studie av karaktertrekk, mestring og indre motivasjon blant erfarne barnevernsarbeidere
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record