Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAusland, Ådne
dc.contributor.advisorTorstveit, Monica K.
dc.contributor.advisorSolstad, Bård Erlend
dc.contributor.authorBjørnstad, Lars
dc.date.accessioned2024-07-09T16:23:33Z
dc.date.available2024-07-09T16:23:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229820069:128114163
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139486
dc.description.abstractMålet med dette refleksive tematiske analyse studiet var å undersøke de ulike sidene relatert til deltagelse, utvikling og prestasjon innen kvinneidrett, samt utforske hvordan mangel på idrettsforsking rettet mot kvinnelige utøvere påvirker de ulike oppfatningene, samt trener praksiser. Tidligere forskning har vært på området har for det meste tatt i bruk kvantitative metoder for å utforske omfanget av denne mangelen på forskningsdata og viser til at 4-13% av all forskning er blitt gjort på kvinnelige utøvere. Denne studien har som mål å gå kvalitativt til verks ved hjelp av litteratur søk på fagfeltet, for å utforske de mer nyanserte perspektivene knyttet til deltakelse, utvikling og prestasjon innen kvinneidrett. Ved å gjennomføre intervjuer med trenere på topp- og bredde nivå, samt tidligere utøvere på toppnivå vil studien gi innsikt i utfordringene og mulighetene kvinnelige utøvere møter i dag, og hvordan trenerpraksiser og generelle holdninger påvirker deres treningshverdag. Videre vil studien belyse hvordan mangel på forskning påvirker kunnskapsgrunnlaget som trenere og utøvere har, og hvordan dette kan bidra til å forsterke eksisterende ulikheter i idretten. Studiens funn vil kunne informere fremtidig forskning og bidra til å utvikle praksiser og politikk som fremmer utvikling og støtter kvinnelige utøvere i deres idrettskarrierer.
dc.description.abstract
dc.languageeng
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHow do coaches and female athletes experience different aspects regarding participation, development, and performance in female sports? - and what impact does the sex data gap in sports science have on these perceptions and their coaching practices?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel