How do coaches and female athletes experience different aspects regarding participation, development, and performance in female sports? - and what impact does the sex data gap in sports science have on these perceptions and their coaching practices?
Abstract
Målet med dette refleksive tematiske analyse studiet var å undersøke de ulike sidene relaterttil deltagelse, utvikling og prestasjon innen kvinneidrett, samt utforske hvordan mangel påidrettsforsking rettet mot kvinnelige utøvere påvirker de ulike oppfatningene, samt trenerpraksiser. Tidligere forskning har vært på området har for det meste tatt i bruk kvantitativemetoder for å utforske omfanget av denne mangelen på forskningsdata og viser til at 4-13%av all forskning er blitt gjort på kvinnelige utøvere. Denne studien har som mål å gåkvalitativt til verks ved hjelp av litteratur søk på fagfeltet, for å utforske de mer nyanserteperspektivene knyttet til deltakelse, utvikling og prestasjon innen kvinneidrett. Ved ågjennomføre intervjuer med trenere på topp- og bredde nivå, samt tidligere utøvere påtoppnivå vil studien gi innsikt i utfordringene og mulighetene kvinnelige utøvere møter i dag,og hvordan trenerpraksiser og generelle holdninger påvirker deres treningshverdag. Videre vilstudien belyse hvordan mangel på forskning påvirker kunnskapsgrunnlaget som trenere ogutøvere har, og hvordan dette kan bidra til å forsterke eksisterende ulikheter i idretten.Studiens funn vil kunne informere fremtidig forskning og bidra til å utvikle praksiser ogpolitikk som fremmer utvikling og støtter kvinnelige utøvere i deres idrettskarrierer.