Live musikk i den teknologiske tidsalderen: Om musikeres oppfatning av teknologiers rolle en i låtorientert populærmusikalsk kontekst
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker rollen til musikkteknologi i liveopptredener, dens innvirkning på musikk, og de utfordringene og mulighetene som kan oppstå. Teknologi er sentralt for hvordan man lytter til og skaper musikk i dag, og har formet musikk gjennom århundrene som blant annet har ført til nye musikalske retninger. Bruken av musikkteknologi i live-sammenheng har imidlertid møtt kritikk gjennom historien, og i dag ser man at mange artister og musikere legger vekt på ikke-teknologiske elementer i musikken. Basert på intervjuer med fem musikere fra en populærmusikktradisjon, utforsker oppgaven hvordan bruken av musikkteknologi i musikalske live-uttrykk kan påvirke musikken.
I denne masteroppgaven kombinerer jeg musikkvitenskapelig litteratur med STS-litteratur for å undersøke hvordan utvalget bruker teknologi i liveopptredener. Domestiseringsteori og Social Construction of Technology (SCOT) brukes for å undersøke hvordan teknologi brukes av utvalget i live-sammenheng, og hvordan det kan påvirke musikken som fremføres. Oppgaven utforsker også faktorer som kan påvirke valg og integrasjon av teknologi i musikalske uttrykk, og hvordan utvalget tolker teknologienes bruksområder.
Oppgaven viser at selv om musikkteknologier kan gi praktiske og estetiske fordeler til musikkopptredener, kan prosessen med å inkludere teknologi i musikalske uttrykk medføre utforutsette utfordringer. Valget og tolkningen av musikkteknologier påvirkes av forskjellige faktorer, og kan påvirke musikken på ulikt vis. Etter hvert som man lærer hvordan teknologiene man bruker fungerer, vil man kunne bruke dem som forsterkende element i det musikalske uttrykket.