Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøed, Margrethe
dc.contributor.advisorBeinert, Cecilie
dc.contributor.advisorAAdland, Eli Kristin
dc.contributor.authorKongevold, Siv
dc.date.accessioned2024-06-26T16:23:31Z
dc.date.available2024-06-26T16:23:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:226175313:23034503
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135970
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammenbinding: Bakgrunnen for undersøkelsen var en nysgjerrighet for i hvilken grad lærere i mat og helse bruker hele Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) i planlegging og undervisning. Hvilke deler i LK20 som vektlegges av lærerne er undersøkt. Videre om lærers kompetanse, eller oppfattelse av skoleledelsens tilrettelegging for endrings- og utviklingsarbeid, har betydning for bruk av LK20. En kvantitativ tverrsnitts studie i form av en anonym digital spørreundersøkelse, ble gjennomført i januar 2024. 110 lærere fullførte hele undersøkelsen og 92 gjennomførte delvis. 81% av lærerne oppgir at de kjenner læreplanen i mat og helse i stor eller svært stor grad, og læreplanen brukes av 93% i planlegging og undervisningen. 63% av deltakerne oppgir at de kjenner overordnet del i stor eller svært stor grad, og overordnet del brukes i planlegging og undervisning av 64%. Læreplanen i mat og helse, og spesielt tverrfaglige temaer anvendes i større grad av lærere med høy formell kompetanse i mat og helse i forhold til de med lav kompetanse. Funnene tyder ikke på at det er en sammenheng mellom lærernes opplevelse av skoleledelsens tilrettelegging for endrings- og utviklingsarbeid og bruk av LK20. Nøkkelord: Mat og helse, læreplan, overordnet del, tverrfaglig, skoleledelse, lærerkompetanse Artikkel: Denne artikkelen retter søkelyset mot mat- og helselærers kjennskap til, og bruk av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) i planlegging og gjennomføring av undervisning. Overordnet del er viet størst oppmerksomhet. En kvantitativ tverrsnittstudie i form av en anonym digital spørreundersøkelse, ble gjennomført i januar 2024. Datamaterialet inkluderer lærere fra samtlige av landets fylker, med hovedvekt fra Agder. 110 lærere fullførte hele undersøkelsen og 92 gjennomførte delvis. Resultatene viser at 81% av lærerne oppgir at de kjenner læreplanen i mat og helse i stor eller svært stor grad, og læreplanen brukes av 93% i planlegging og undervisningen i faget. 63% oppgir at de kjenner overordnet del i stor eller svært stor grad, og overordnet del brukes i planlegging og undervisning av 64%. Videre kommer det frem at læreplanen i mat og helse og spesielt tverrfaglige temaer anvendes i større grad av lærere med høy formell kompetanse i mat og helse. Funnene tyder ikke på at det er noen sammenheng mellom lærernes opplevelse av skoleledelsens tilrettelegging for endrings- og utviklingsarbeid og bruk av LK20. Nøkkelord: Mat og helse, læreplan, overordnet del, tverrfaglig, skoleledelse, lærerkompetanse
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMat- og helselærers kjennskap til og bruk av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). En kvantitativ tverrsnittsstudie om overordnet del og læreplanen i mat og helse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel